Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Reklamace - Richmondova korunka
Petr_Vosahlo
Odpověď:
Dobrý den,
při jakékoli léčbě máte právo na to, aby Vás lékař o navrhované léčbě náležitě poučil a aby Vás informoval o alternativách, tedy o jiných možných řešeních Vašeho problému. Máte právo na odbornou a kvalitní péči v souladu s příslušnými profesními povinnostmi a standardy. Také máte jako spotřebitel právo reklamovat stomatologický zákrok, a to do 6 měsíců od jeho provedení. I po uplynutí této lhůty můžete uplatňovat odpovědnost za škodu na zdraví či jinou způsobenou škodu.
Pokud chcete práci Vašeho zubaře reklamovat, uplatněte tuto reklamaci přímo u něho a zkuste si s ním promluvit o tom, co od něj očekáváte. Pokud lékař odpovědnost neuzná, můžete se obrátit na jeho nadřízeného nebo oblastní stomatologickou komoru (více informací zde).
Co se týče druhu reklamace, pokud lze vadu odstranit, pak máte nárok na její bezplatné odstranění bez zbytečného odkladu. Zubař si nemůže nárokovat žádné náklady na opravu. Bude-li vada neodstranitelná, pak můžete smlouvu zrušit (od smlouvy odstoupit) a zubař Vám vrátí peníze. Záleží na domluvě se zubařem, které řešení zvolíte.
V případě, že nejste spokojen z dalších důvodů (podávání špatných informací, podezření na pochybení při provedení lékařského zásahu), můžete si na dané pochybení stěžovat. Pochopitelně je nejlepší pokusit se vyřešit problém přímo s dotyčným lékařem či jeho nadřízeným. Pokud to nejde nebo to k ničemu nevede, lze podat stížnost (blíže viz Stížnosti).
V případě, že ani jedno z nabízených řešení by nebylo účelné a nebyla by Vám nahrazena způsobená škoda, mohl byste se jí domáhat prostřednictvím občanskoprávní žaloby o náhradu škody. Zpravidla je vhodné věc předem konzultovat s advokátem, který se v problematice zdravotnického práva vyzná. Řízení před soudem je obvykle složité a nákladné, je proto potřeba zvážit i to, jaká škoda byla způsobena.
Vaše Férová nemocnice
12.11.2012