Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Reklamace - Richmondova korunka

Vážení, Můžete mi prosím poradit? Můj zubní lékař mi sdělil, že je nutné mi udělat na zub korunku. Zahájil práce a po několika návštěvách mi udělal otisk. Protože má příbuzná má zubní laboratoř, dohodl jsem se, že mi korunku zhotoví sama. Až teprve v tu chvíli jsem se dozvěděl, že můj lékař chce na zub nasadit metalokeramickou korunku v tzv. Richmondovu modifikaci, která se již normálně nepoužívá. Vzhledem k tomu, že jsem s tím nesouhlasil, šel jsem k jinému zubnímu lékaři. Ten po rentgenu konstatoval, že kanálky u zubu jsou špatně vyčištěny a nejsou vyplněny. Jen opětovné zprůchodnění bude stát 2500,- Kč. Můj předchozí zubní lékař po mě nyní chce náhradu nákladů spojených s již provedenými pracemi ve výši 2000,- Kč. Jak mám dále postupovat? Mohu provedené práce v podstatě reklamovat? Nic jsem nepodepisoval a o možnostech provedení korunky jsem nebyl informován. Předem děkuji za odpověď.

Petr_Vosahlo

Odpověď:

 

Dobrý den,

při jakékoli léčbě máte právo na to, aby Vás lékař o navrhované léčbě náležitě poučil a aby Vás informoval o alternativách, tedy o jiných možných řešeních Vašeho problému. Máte právo na odbornou a kvalitní péči v souladu s příslušnými profesními povinnostmi a standardy. Také máte jako spotřebitel právo reklamovat stomatologický zákrok, a to do 6 měsíců od jeho provedení. I po uplynutí této lhůty můžete uplatňovat odpovědnost za škodu na zdraví či jinou způsobenou škodu.

Pokud chcete práci Vašeho zubaře reklamovat, uplatněte tuto reklamaci přímo u  něho a zkuste si s ním promluvit o tom, co od něj očekáváte. Pokud lékař odpovědnost neuzná, můžete se obrátit na jeho nadřízeného nebo oblastní stomatologickou komoru (více informací zde).

Co se týče druhu reklamace, pokud lze vadu odstranit, pak máte nárok na její bezplatné odstranění bez zbytečného odkladu. Zubař si nemůže nárokovat žádné náklady na opravu. Bude-li vada neodstranitelná, pak můžete smlouvu zrušit (od smlouvy odstoupit) a zubař Vám vrátí peníze. Záleží na domluvě se zubařem, které řešení zvolíte.

V případě, že nejste spokojen z dalších důvodů (podávání špatných informací, podezření na pochybení při provedení lékařského zásahu), můžete si na dané pochybení stěžovat. Pochopitelně je nejlepší pokusit se vyřešit problém přímo s dotyčným lékařem či jeho nadřízeným. Pokud to nejde nebo to k ničemu nevede, lze podat stížnost (blíže viz Stížnosti).

V případě, že ani jedno z nabízených řešení by nebylo účelné a nebyla by Vám nahrazena způsobená škoda, mohl byste se jí domáhat prostřednictvím občanskoprávní žaloby o náhradu škody. Zpravidla je vhodné věc předem konzultovat s advokátem, který se v problematice zdravotnického práva vyzná. Řízení před soudem je obvykle složité a nákladné, je proto potřeba zvážit i to, jaká škoda byla způsobena.

Vaše Férová nemocnice

12.11.2012

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS