Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Registrace u zubního lékaře
Koncem roku 2013 odešla moje zubní lékařka do důchodu. Doporučila mi zubaře, který nemá s mojí pojišťovnou uzavřenou smlouvu. Začala jsem nového navštěvovat a samozřejmě vše platit. Obrátila jsem se na moji pojišťovnu, která mi poslala seznam možných lékařů, kteří mají s pojišťovnou smlouvu. Bohužel žádný mě nepřijme, jelikož mají všichni plnou kapacitu. Prosím tedy o radu, zda v případě toho, že nenajdu lékaře, bude mi muset pojišťovna najít nového a zda mám i nadále chodit a platit si vše. Celý život jsem poctivě pracovala a odváděla státu pojistné. Myslela jsem si, že změním i zdravotní pojišťovnu, ale to problém neřeší, když nejsou zubaři. Nyní, když jsem v důchodu, tak si mám vše platit? Je to moc smutné, co se dnes děje. Je to zase o známostech a jiných nekalých praktikách?
mirka
Odpověď:
Dobrý den,
jako pojištěnec máte samozřejmě právo na místně a časově dostupnou zdravotní péči. Můžete změnit svého lékaře a najít si některého z těch, se kterými má vaše pojišťovna uzavřenou smlouvu. V případě, že nemůžete žádného nálézt nebo pokud Vás ze seznamu Vaší pojišťovny nechce žádný lékař přijmout z důvodu přeplněné kapacity, obraťte se znovu na Vaší pojišťovnu a situaci jim osvětlete s tím, že vám musí lékaře zajistit. Pokud se však nedomluvíte na schůdném řešení pro obě strany, můžete podat na pojišťovnu stížnost k Ministerstvu zdravotnictví, protože porušuje svou povinnost zajistit Vám dostupnou zdravotní péči.
Změna pojišťovny by mohla být také řešením - je však třeba podat žádost o změnu do konce měsíce června 2014 s tím, že k samotné změně dojde až k 1.1. 2015. Jiné pojišťovny mohou mít nasmlouvaných více lékařů a může zde být vyšší šance nějakého místně a časově dostupného nalézt. Informujte se například na internetových stránkách jednotlivých pojišťoven, kolik nasmlouvaných lékařů ve Vašem okolí mají (některé pojišťovny poskytují vyhledávání smluvních lékařů online).
Vaše Férová nemocnice
1.4.2014