Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Předepisování léku na alergii praktickým lékařem
Dobrý den,
můj syn chodí do alergologické ambulance, je alergik, to má potrvzeno kožními testy a odběry a již několik let pravidelně užívá Aerius. Vždy mi ho psala paní doktorka na alergologii. Poslední rok mi říká, že se má střídat ve psaní receptu s pediatrem, naše paní doktorka se ale brání a nechce mi ho napsat. Takže - syn má pylovou alergii a silnou alergii na zvířata a paní doktorky mu nechtějí napsat antihistaminika. Kdo má pravdu - paní doktorka na alergologii, která tvrdí, že se mají po 3 měsících střídat, nebo náš pediatr, která zase říká, že tyto léky může napsat pouze alergolog. Naše doktorka mi řekla, že mi je napsat nemůže a paní doktorka na alergologii mi také řekla, že mi je nenapíše, že mi je má napsat pediatr. Znamená to, že můj syn bude bez léků? Je možno si někde stěžovat? Velmi děkuji za odpověď.
evionka
Odpověď:
Dobrý den,
je povinností lékaře postupovat podle odborných zkušeností a znalostí. Měl by postupovat tak, aby nedošlo k ohrožení života a zdraví pacienta a tomu přizpůsobit i své rozhodování.
Z popisu Vaší situace soudíme, že je zde spor o to, kdo má o čem rozhodovat - konkrétně kdo má vypisovat recept na léky. Alergolog by měl nejlépe vědět, jaké léky jsou potřebné pro Vašeho syna a není zde žádný zákonný důvod, proč by měl přestat tyto léky předepisovat. Rozlišení obvodních lékařů a specialistů je z toho důvodu, že každý má jiné odborné zaměření, v rámci kterého by měl danou péči zajistit. Není tedy žádný zákonný důvod, proč alergolog tuto svou povinnost péče přesouvá na obvodního lékaře. Naopak obvodní lékař by měl také zvažovat zdravotní stav Vašeho syna a pokud by bylo ohroženo jeho zdraví tím, že mu nebyly předepsány potřebné léky, má také možnost a nejspíš i povinnost mu prokazatelně dlouhodobě užívané léky předepsat. Postup obou lékařů tedy nebyl zcela správný v tom ohledu, že bylo ohroženo zdraví Vašeho syna.
Bránit se můžete v několika směrech. Pokuste se vše nejprve vyřešit domluvou. Pokud by tato nepomohla, doporučujeme podat stížnost k nadřízenému - poskytovateli zdravotních služeb, pokud takový je (v případě, že se nejedná o samostatnou ordinaci). Tato stížnost se vede přímo k nemocnici, ve které oba lékaři pracují. Ve stížnosti uveďte konkrétní lékaře, v čem spatřujete jejich pochybení, přiložte dokumentaci a čeho se domáháte. Vzory stížností naleznete zde. Pokud byste si chtěla stěžovat na obvodního lékaře, který však nemá nadřízeného - poskytovatele služeb (jedná se o samostatnou ordinaci), můžete podat stížnost k České lékařské komoře. Podání této stížnosti na lékaře je však časově limitované jedním rokem od dané události. Více informací a podrobností naleznete zde.
Podáním stížností docílíte, aby se daná situace již neopakovala - a to nejen Vám, ale i ostatním.
Pokud nejste spokojena s obvodním lékařem nebo specialistou, můžete také zvážit jejich změnu. Na změnu lékaře máte nárok jednou za tři měsíce a je bezplatná. U specialistů zvažte tuto alternativu, vzhledem k jejich zatížení a malému počtu může být jejich změna velmi komplikovaná. U obvodních lékařů by to neměl být větší problém.
Vaše Férová nemocnice
17.7.2013