Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Pozdní dojezd sanitky a urgentní vyšetření v jiné spádové oblasti
Dobrý den,
manželovi se stal úraz - řezná rána na pravé ruce, přeříznuté 3 šlachy, žíly, velké krvácení. Po zavolání 155 přijela rychlá záchranná pomoc až po 45 minutách (i po několika urgencích ). Vzhledem k závažnosti poranění a na výslovné přání ošetřujícího lékaře jej sanitka odvezla na specializované pracoviště. Tam byl však odmítnut s tím, že spádově patří do jiné nemocnice.
Chtěla jsem se zeptat, jaká je časová lhůta pro dojezd rychlé záchranné pomoci, případně kam podat stížnost, že přijela pozdě.
A zda je možné odmítnout přijmout pacienta, kterého přiveze sanitka s tím, že tam spádově nepatří. Kam případně opět podat stížnost a jakou formou.
Předem mnohokrát děkuji za odpověď.
Iva
Odpověď:
Dobrý den,
síť zdravotnické záchranné služby je vytvořena tak, aby po tísňovém volání dorazila k pacientovi záchranka do patnácti minut. Je tedy povinností záchranné služby, aby to pokud možno do tohoto časového limitu stihla. Delší čas příjezdu sanitky je přípustný pouze v případě situací hodných zvláštního zřetele. Za takové okolnosti můžeme považovat špatné pověternostné podmínky, těžkou fyzickou dostupnost bydliště pacienta nebo mimořádné technické a organizační potížě. Je tedy nutné posoudit konkrétní případ a zvážit důvody zpoždění, které provozovatel záchranné služby tvrdí a důkladě se ho tudíž na důvody zeptat.
Jestli si však myslíte, že tento čas určitě neměl byt tak dlouhý, je to důvod ke stížnosti. Zákon totiž pamatuje nejen na stěžování si na lékaře, ale na všechny pracovníky ve zdravotnictví, kteří mají za zdraví pacienta odpovědnost. V tomto případě doporučujeme podat stížnost na územní středisko záchranné služby. Jeho zřizovatelem je kraj, je tedy potřeba stěžovat si na příslušném krajském úřadě. Ve stížnosti byste měli zmínit zdravotní stav vašeho manžela, čas, o který záchranka povolených patnáct minut překročila a proč si myslíte, že na takové zpoždění neměla důvod. Vzor, jak může taková stížnost vypadat, spolu s dalšími praktickými radami naleznete na našem webu v sekci Stížnosti.
Co se týče odmítnutí přijmout pacienta, který nepatří do spádové oblasti, je takové jednání absolutně nepřípustné. Nemocnice musí v urgentních případech přijmout jakéhokoli pacienta, bez ohledu na to, do které oblasti patří a dokonce i bez ohledu na to, zda nemocnice má nebo nemá smlouvu s jeho zdravotní pojištění. Dokonce i v případě, že by se o urgentní případ nejednalo, pacienta z jiné spádové oblasti může zařízení odmítnout pouze jsou-li její kapacity zcela zaplněny. Lékaři tedy jistě pochybili a doporučujeme se na ně stěžovat. Jednalo-li se o jednotlivce, možno stížnost adresovat nemocnici, ve které lékaři pracují. Dále můžete stížnost směrovat na zřizovatele zařízení, kterým je pravděpodobně kraj. Stejně tak je možné směrovat stížnost České lékařské komoře. Tyto orgány se musí vámi tvrzeným pochybením lékařů zabývat a přijmou příslušná opatření k nápravě i potrestání nezákonného chování. Opět vás odkazujeme na sekci stížnosti, kde k jednotlivým jejich druhům naleznete více informací.
Vaše Férová nemocnice
1.9.2011