Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Povinnost lékaře přijmout pacienta
Dobrý den,
ráda bych se zeptala ohledně jednání své stomatoložky. Jsem u ní registrovaná a pravidelně docházím na preventivní prohlídky. Trpím na vypadávání plomb a velmi často díky tomu bolestí zubů, která mi nedá spát a jsem tak na práškách. Když jdu, či zavolám ke své stomatoložce, tak mě objedná například až za 14 dní bez ohledu na to, že mě to bolí a tak jsem nucena navštívit pohotovost. Je tento postup správný? Když jsem měla jinou stomatoložku, s tímto problém nebyl. Nemá povinnost ošetřit mě jako bolestivý případ?
Děkuji za odpověď.
Lucie Kratochvílová
Odpověď:
Dobrý den,
je na lékaři, jakým způsob Vás bude k sobě do ordinace objednávat. Samozřejmě máte právo ho upozornit, že Váš případ je bolestivý a ráda byste tak přišla na prohlídku co nejdříve a lékař by na to měl brát ohledy, pokud mu v tom nic nebrání. Každopádně záleží na lékaři, jak Váš stav posoudí. Je možné, že Vás objednává až za takovou dobu proto, že dříve má jednoduše v rozvrhu plno.
Lékař Vás nesmí odmítnout přijmout do péče, pokud je třeba Vám poskytnout neodkladnou péči, jde-li o porod nebo o zdravotní služby, které jsou nezbytné z hlediska ochrany veřejného zdraví. Pod pojmem neodkladná péče zákon rozumí péči, jejímž účelem je zamezit nebo omezit vznik náhlých stavů, které bezprostředně ohrožují život nebo by mohly vést k náhlé smrti nebo vážnému ohrožení zdraví, nebo způsobují náhlou nebo intenzivní bolest nebo náhlé změny chování pacienta, který ohrožuje sebe nebo své okolí. Můžete tedy argumentovat tak, že Vás lékař musí ošetřit, neboť potřebujete neodkladnou zdravotní péči z důvodu velkých bolestí.
Dále máte několik možností. V první řadě si můžete s Vaším lékařem o tomto problému promluvit, například během domluvené kontroly. Vztah mezi lékařem pacientem leží na vzájemné důvěře a respektu, prvním krokem by tak vždy měl být pokus o dohodu. Pokuste se lékaři vysvětlit, v čem spočívá Váš problém, zdůraznit mu, že by pro Vás bylo nejvhodnější, kdyby Vás objednával dříve než doposud a také se případně zeptejte, proč Vás doteď objednával až později a ne dříve. Je možné, že si lékař pouze plně neuvědomil, jak velké potíže Vám tato situace způsobuje nebo naopak je možné, že Vám lékař své důvody náležitě a uspokojivě vysvětlí, nebo Vás ujistí, že takovéto odkládání bylo pouze dočasné pro momentální vytížení ordinace.
Pokud Vás tato domluva neuspokojí nebo i přesto budete toho názoru, že Vám tyto podmínky nevyhovují, máte vždy právo na změnu lékaře. Toto právo máte ze zákona vždy jednou za tři měsíce u kteréhokoliv lékaře, který má smlouvu s Vaší zdravotní pojišťovnou. Zvolený lékař Vás pak může odmítnout pouze ze zákonem stanovených důvodů, například naplnění kapacity.
V krajním případě je také možné, domníváte-li se, že takovéto jednání Vašeho zubního lékaře nevhodné, podat na toto jeho chování stížnost. Jak už jsme ale naznačili výše, takovýto postup může sice vést k tomu, že lékař pro příště upustí od takového chování, může ale také dojít k narušení Vašich vzájemných vztahů. Takové jednání proto nejdříve řádně zvažte. Více o stížnostech se můžete dočíst zde.
Vaše Férová nemocnice.
17.6.2014