Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Pochybnosti o kvalitě práce ve zdravotnictví

Dobrý den,


dvakrát ročně jsem docházela na gynekologické prohlídky. Koncem loňského roku po malém operačním zákroku a následných vyšetřeních mi byla zjištěna rakovina děložního hrdla s metastázemi až ke krku, tedy v hodně pokročilém stavu. Na dotaz lékaři mi bylo řečeno, že za to nikdo nemůže, mám prostě blbý osud. Nechápu, jak je možné, že rakovina v tomto stádiu nebyla odhalena při častých vyšetřeních a taky tento pro mě značně neetický výrok lékaře. Můžete mi prosím poradit kam se mám obrátit pro posudek, jestli něčí vinou nedošlo k pochybení?


Předem děkuji za odpověď.

Rak

Odpověď:

Dobrý den,

bohužel jsme pouze právní poradnou a nejsme tak schopni Váš problém posoudit z hlediska medicínského. Nicméně, ve Vašem případě se domníváme, že lékař skutečně pochybil a Vy tak máte právo si na jeho jednání stěžovat. Domníváme se, že se lékař dopustil porušení  § 28 zákona o zdravotních službách, který stanovuje povinnost povinnost poskytovat lékařskou péči na náležité odborné úrovni a zároveň stanovuje právo pacienta na úctu a důstojné zacházení. 

Nejprve bychom Vám doporučili navštívit nezávislého odborníka, který by posoudil, zda k pochybení Vašeho gynekologa skutečně došlo. Vyžádejte si kopii zdravotnické dokumentace od Vašeho stávajícího gynekologa a tu pak předložte nezávislému lékaři, kterého si vyberete. Posudek nezávislého odborníka pak může sloužit jako podklad pro podání stížnosti či občanskoprávní žaloby.

Stížnost můžete podat přímo poskytovateli zdravotních služeb, příslušnému správnímu orgánu nebo České lékařské komoře. Ve výjimečných případech je možné podat stížnost i u Vaší zdravotní pojišťovny, pokud má s daným poskytovatelem zdravotnických služeb uzavřenou smlouvu a jako krajní možnost pak je řešení celé situace přímo u soudu.

Nejprve bychom doporučili podání stížnost k poskytovateli zdravotních služeb. Ten je povinen nejpozději do 60 dnů stížnost vyřídit a zaslat Vám zpětnou vazbu. Podrobnosti o stížnosti podané přímo poskytovateli najdete zde. Ve stížnosti vylíčíte, v čem spatřujete pochybení lékaře.

Pokud neuspějete se stížnosti u Vašeho poskytovatele zdravotních služeb, můžete podat stížnost ke správnímu orgánu, který příslušnému poskytovateli zdravotních služeb vydal oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Tímto orgánem bývá zpravidla krajský úřad. Příslušný správní orgán je povinen rozhodnout ve lhůtě 30 až 120 dnů, délka této lhůty závisí na tom, zda je nutné ustanovit k posouzení stížnosti nezávislého odborníka či komisi. Podrobnější informace o podávání stížností najdete zde.

Další alternativou je podání stížnosti k České lékařské komoře, avšak tuto stížnost lze podat pouze do jednoho roku od události, na kterou si chcete stěžovat. Bližší informace o podávání stížností naleznete přímo na stránkách České lékařské komory, zde.

Ultimátní možností je poté řešení celého sporu prosřtednictvím soukromoprávní žaloby. Je však nutné vzít potaz časovou i finanční náročnost civilního sporu. V případě, že si vyberete tuto možnost, kontaktujte advokáta zaměřujícího se na danou problematiku. Příslušného advokáta můžete najít zde. Více informací o řešení sporů naleznete také zde.

S pozdravem,

Vaše Férová nemocnice

7.2.2018

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS