Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Pochybení zubní lékařky - prasklý můstek

Původně jsem měl metalokeramický můstek, který jsem chtěl nechat po 7 letech předělat, již se na něm odlupovala přední keramika. Navštívil jsem novou lékařku, která mi doporučila zirkonový můstek, který měl být odolnější a v případě odloupnutí keramiky neměl být vidět kov. Dne 21. 6. 2012 mi lékařka nasadila nový zirkonový můstek. Během měsíce nošení můstek praskl, proto jsem ho šel reklamovat. Reklamace byla uznána a za zhruba měsíc vyrobili nový zirkonový můstek. Ten opět do tří měsíců praskl. Opět jsem byl můstek reklamovat, a opět praskl. Poté mi lékařka dala kontakt na nového zubaře, který je specialistou na zubní implántáty. Domníval jsem se, že finanční plnění bude v rámci reklamace. Od lékařky jsem se dozvěděl, že je domluveno s laboratoří, že nový můstek udělají v rámci reklamace u nového lékaře. U nového lékaře jsem se však dozvěděl, že laboratoř považuje zákrok za novou zakázku a není součástí reklamace. Zkontaktoval jsem tedy lékařku, která mi nabídla odškodnění za půlku můstku. To jsem odmítl a žádal jsem o vrácení finanční částky za práci, která byla odvedena chybně, tudíž celý můstek mimo implantátů, které mi dělal lékař nově. Lékařka však odmítla svou chybně provedenou práci odškodnit a poradila mi, ať si jdu stěžovat, s tím, že chce posouzení třetího nezávislého stomatologa.

Proto se nyní ptám, jak postupovat? Na koho se obrátit? Zda jsou k dispozici soudní znalci ze stomatologie, popř. kde najdu kontakty?

Teo

Odpověď:

Dobrý den,

doporučujeme Vám následující postup. Zkonzultujte svůj zdravotní stav a svoji zdravotnickou dokumentaci s jiným odborníkem, než je Váš stomatolog, čímž si zjistíte, zda Vaše lékařka postupovala správně či nikoli a zdali Vam ve zdravotnické dokumentaci něco nechybí, a navíc budete mít posouzení, které od Vás žádá. (Pozn.: Toto právo Vám garantuje zákon o zdravotních službách, tudíž by se Vám zásadně nemělo stát, že Vás lékař odmítne, protože jste již v péči jiného lékaře.)

Pokud byste chtěl znát nejen názor jiného stomatologa, ale i si nechat udělat konkrétní znalecký posudek (který bývá ale o hodně dražší), pak se můžete obrátit na jakéhokoliv znalce v daném oboru. Kontakty najdete zde v seznamu znalců

Nejlepší cestou, kterou se můžete dále vydat, je se snažit vyřešit danou situaci domluvou přímo s dotyčným lékařem či jeho nadřízeným. Pokud by to nešlo nebo to k ničemu nevedlo, můžete podat stížnost nadřízenému nebo České stomatologické komoře (blíže viz Stížnosti). Stížnost u České stomatologické komory vyřizuje revizní komise místně příslušné Oblastní stomatologické komory. Je však potřeba tuto stížnost podat do jednoho roku od inkriminované události, při níž došlo k pochybení zubaře.

V případě, že by ani jedno z nabízených řešení nebylo účelné a nebyla Vám nahrazena způsobená škoda, mohl byste se jí domáhat prostřednictvím nejprve smírnou cestou formou provedení mediačního řízení, případně podat žalobu na náhradu škody k soudu. Více o mediacích ve zdravotnictví se dočtete zde a můžete se obrátit na Asociaci mediátorů ČR nebo na Unii pro rozhodčí a mediační řízení ČR.  Pokud se rozhodnete pro soudní řízení, je vhodné věc předem konzultovat s advokátem, který se v problematice zdravotnického práva vyzná. Řízení před soudem je obvykle složité a nákladné, a je proto potřeba zvážit i to, jak vysoká škoda vznikla.

Příznivou zprávou nakonec je, že pokud byste ve sporu uspěl (ať už mimosoudně či v soudním řízení), tak Vám ze zákona náleží i náhrada účelně vynaložených nákladů, které jste ve spojení s reklamací měl - tj. cena znaleckého posudku apod. - avšak pozor, je třeba, abyste je při reklamaci (popř. u soudu) uplatnil.

Pokuste se celou věc ale nejprve urovnat smírně, nejprve se pokuste využít.

Vaše Férová nemocnice

 

 

11.11.2013

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS