Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Pochybení zubaře - špatně udělaný můstek

Dobrý den,

chci se zeptat, moje bývalá zubařka mi dělala tříčlenný můstek, jeden zub na čtyřce jsem neměl. Zhotovila mi ten můstek před 2-3 měsíci a teď o víkendu mi začaly veliké bolesti, že se to nedalo vydržet. Čekal jsem na pondělí a šel k jiné zubařce, která mě akutně vzala. Při ošetření zjistila, že mi bude muset oba dva zuby vytrhnout a řekla, že příčina toho, že jsem přišel o dva zuby je, že mi ta bývalá zubařka ty čepy špatně udělala, že je to na žalobu.

Bývalá zubařka mi neudělala rentgen před tím, než mi začala dělat ten můstek neudělal, ale já teď v jednom místě nemám tři zuby a a nový můstek by mě vyšel velmi draze.

Jak mám nyní postupovat? Je vhodné si najmout právníka a chtít po zubařce zaplatit celé to předělání, nebo by bylo lepší jít nejprve za ní, jak se k tomu postaví? Ale pokud by mi řekla, že to předělá na své náklady, tak bych si to od ní předělat nenechal. Ale pokud za to může opravdu ona, jak mi tvrdili jiní zubaři, můžete mi poradit, co bych měl dělat a jak postupovat?

Nextcom

Odpověď:

Dobrý den,

ve Vaší současné situaci máte několik možností, jak postupovat.

Nejdříve bychom Vám doporučili vyžádat si zdravotní dokumentaci jak od Vaší bývalé, tak současné zubařky. Tyto dokumenty se Vám budou hodit například jako podklad pro vypracování posudku u soudu nebo jinému zhodnocení, zda opravdu došlo k pochybení.

Finanční náhrady se můžete domoci tím, že podáte na bývalou zubařku stížnost přímo k poskytovateli zdravotních služeb, tzn. přímo zubařce. Ta má povinnost navrhnout ústní projednání a zpravidla do 30 dnů vyřídit tuto stížnost. Na ústním projednání Vám doporučujeme seznámit bývalou zubařku se stanoviskem nové zubařky (vhodné bude ukázat jí například rentgen, případně další zdravotnickou dokumentaci o ošetření můstků), dále jí můžete navrhnout dobrovolné plnění škody, kterou Vám způsobila.

Dále máte možnost podat stížnost ke správnímu orgánu, který udělil zubařce oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Správním orgánem je typicky krajský úřad, v jehož obvodu zubařka působí. Stížnost můžete podat i na Českou stomatologickou komoru (více o stížnostech naleznete zde).

Pokud ani po projednání stížnosti nebudete s výsledkem spokojen, můžete se náhrady škody a vzniklé nemajetkové újmy domáhat soudní cestou, kde budete muset prokázat, že zubařka pochybila a porušila svoji povinnost poskytovat Vám zdravotní péči na náležité odborné úrovni. Toto posouzení bude muset provést jiný lékař. V takovém případě Vám doporučujeme nejdříve konzultovat Vaši situaci s právníkem, který se zaměřuje na zdravotnické právo. Seznam naleznete například na stránkách České advokátní komory - vyhledavac.cak.cz (zde).

Podobné dotazy jsme již řešili zde nebo zde.

 

S pozdravem

Vaše Férová nemocnice

13.9.2017

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS