Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Pochybení zubaře
Dobrý den,
minulý měsíc jsem byl v zubní ordinaci na odvrtání kazu v horní šestce, který vznikl pod plombou, kterou mi shodou okolností dělala ta samá paní zubařka, která mi minulý měsíc měla zub opravit. Bohužel kaz byl vetší než předpokládala a tak usoudila, že jediný způsob jak ho opravit je ho umrtvit a vyčistit zubní kanálky. Po vyčistění a rošíření zubních kanálku mi zub před zaplněním na týden uzavřela "cementovou" provizorní plombou. Zub stále bolel, za pár dní mi natekla celá levá část obličeje. Na další kontrole zjistila, že do zubu se dostala dáseň a ta způsobuje zánět a proto to nateká. Že se to prý občas stane, že do zubu proroste dáseň. To by ovšem ten zub logicky nevyvrtala, kdyby tam byla měká tkáň. Poté mi udělala rentgen, kde byla vidět dírka, skrz kterou se dáseň dostala (rentgen dělala i před vyšetřením). Poté mi sdělila že zub už nezachrání a nabídla dvě řešení. První je zubní můstek s obroušením okolních zubů - cca 14tis, druhá varianta je zubní implantát - cca 25tis.
Domnívám se tedy, že mi milá paní zubařka zub provrtala až do dásně a tim tak zub odsoudila k smrti. Chtěl bych se zeptat jestli v takovéto situaci mám nárok požadovat odškodné. Protože se zubem nebyl problém a čistění kanálků mi líčila jako běžný zákrok.
Momentálně mám zub otevřený, koušu na jedné straně a za týden mám jít na vyšetření a objednání se na extrakci zubu.
Předem děkuji za odpověd, s pozdravem
kubaes
Odpověď:
Dobrý den,
pokud zubařka nebude chtít plnit dobrovolně, tak proto, aby Vám vznikl nárok na náhradu škody, budete muset prokázat, že zubařka porušila svou povinnost poskytovat Vám zdravotní péči na náležité odborné úrovni. Toto posouzení bude muset provést jiný lékař a my jako právníci Vám ho nejsme schopni poskytnout.
V případě právního sporu, v němž byste se domáhal náhrady škody po zubařce byste musel dokázat, že k takovému pochybení došlo, protože civilní řízení je ovládáno zásadou "kdo něco tvrdí, ten to i dokazuje". Dle našeho názoru vaši důkazní pozici usnadní, když nejdříve podáte stížnost na postup zubařky, postup podávání stížností upravuje § 93 zákona o zdravotních službách. Stížnost povede k prošetření jednání zubařky, nejdříve se ke svému postupu vyjádří přímo zubařka, a pokud s jejím závěrem nebudete souhlasit, můžete se obrátit na orgán, který dal zubařce oprávnění k poskytování zdravotních služeb, pravděpodobně na kraj. Bližší informace o podávání stížností naleznete na našich stránkách zde.
Pokud projednání stížnosti nepovede k dohodě o náhradě škody mezi Vámi a zubařkou, nezbyde Vám pravděpodobně než se obrátit na soud. V takovém případě doporučujeme využít služeb advokáta, seznam advokátů věnujících se zdravotnickému právu naleznete zde.
S pozdravem,
Vaše Férová nemocnice
3.2.2016