Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Pacient na základě nesprávné diagnózy zakoupil drahé léky
Dobrý den. Chtěl bych vás poprosit o radu. Měl jsem jisté zdravotní problémy, s kterými jsem navštívil svého obvodního lékaře. Ten určil diagnózu, na základě které jsem zakoupil dost drahé léky. Po čase cca 3 týdny a návštěvách u jiných specialistů se zjistilo, že diagnóza byla chybná a že zakoupené léky jsou pro mně nepoužitelné. Můžete mi poradit, jestli se dá v takovém případě nějakým způsobem vrátit nerozbalené druhé balení léků a nebo jaký bych měl zvolit postup, abych zbytečně nepřišel o své peníze, které jsem mohl použít na léčbu toho, co mně skutečně trápí. Nebo se musím smířit s tím, že to byla špatná investice, i když ne mojí vinou? Předem moc děkuji za odpověď. Přeji hezký den.
Odpověď:
Dobrý den,
je otázkou, zda je vůbec možné vrátit do lékárny nerozbalené balení léků. Lékárna určitě nemá povinnost tyto léky vzít zpět a vrátit Vám peníze. Vedle toho nesmí prodávat léky, u kterých byla porušena celistvost vnějšího nebo vnitřního obalu nebo u nichž nebyly dodrženy podmínky skladování. Je tedy možné, že lékárna se nebude chtít vystavovat případnému postihu, protože by se mohla dopustit porušení zákona o léčivech, konkrétně § 23 odst. 4 tohoto zákona.
Obvodní lékař obvykle nepředepisuje drahé léky, aniž by měl v ruce výsledky vyšetření od specialistů, a to právě proto, aby nedocházelo k podobným situacím. Kromě toho by měl v předepisování léků preferovat ty léky, které jsou hrazené zcela nebo alespoň zčásti z veřejného zdravotního pojištění a léky s velkými doplatky zvolit pouze v případě, že s tím souhlasíte. Lékař Vám tedy měl dát na výběr, jestli preferujete dražší léky nebo ty hrazené. Teoreticky je ale možné, že žádný pojišťovnou hrazený lék s potřebnými účinky neexistuje. A je rozdíl, zda Vám byl lék opravdu předepsán, nebo jen doporučen.
V praxi lékařů je běžné, že dochází k omylům při stanovení diagnózy. Je pak otázka, zda by při výsledcích vyšetření a poznatcích o Vašem zdravotním stavu, které měl lékař v době posuzování diagnózy a předepsání těchto léků k dispozici, postupoval stejně jakýkoli jiný lékař, nebo zda naopak by každý jiný lékař z těchto informací rozpoznal, že se pravděpodobně jedná o jinou diagnózu. Zkrátka: jestli lékař jednal nedbale, nebo sice diagnózu určil špatně, ale bez vlastního pochybení.
Pokud se v jeho případě o nedbalost nejednalo, tak se obáváme, že těžko se budete moci domáhat nějaké náhrady škody. Tuto otázku byste měl probrat s nějakým jiným lékařem, např. se specialisty, kteří Vás ošetřují.
Pokud se rozhodnete bránit se proti postupu lékaře, můžete využít stížnost – více informací v sekci Stížnosti. Pokud lékař pochybení neuzná a Vy budete přesto přesvědčen, že pochybil, nezbude Vám, než se obrátit na soud. Takové řešení však doporučujeme zvážit, obzvláště v případě, že se nejedná o velkou částku a pokud pochybení lékaře opravdu není jednoznačné.
Vaše Férová nemocnice
Zodpovězeno ve spolupráci s týmem MediPravo
2.11.2009