Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Operace kíly - stížnost na lékaře
Dobrý den,
chci se zeptat co je potřeba, když chci podat na nemocnici stížnost a žádat odškodněni za operaci kíly, která mi byla provedena v březnu 2017. Po operaci jsem chodila na převazy a po převazech mi doktoři spálili břicho v oblasti pupíku, mám tam teď hotovou jízvu v podobě čtverce o rozměrech 7cm x 6cm. Na každé kontrole mi říkali, že se to ztratí za 1.měsíc či za 2, čekala jsem tedy až do dneška. Nemůžu ale ani na bazen, protože se za jizvu stydím, ani nikam, kde bych se měla do půl pasu vysvléct. I lékařka, ke které teď chodím na rehabilitace se zády, říkala, že toto normální není a že to mám řešit. Proto žádám Vás o radu. Víte je mi 25 let, jsem matkou 2 děti a nechci celý život strávit s jízvou na břiše a nechodit kvůli ní ani na bazén, který mám tak ráda.
Ivet19
Odpověď:
Dobrý den,
Váš dotaz se týká možnosti podat stížnost z důvodu pochybení ze strany lékaře a možného odškodnění. Jelikož jsme pouze právní poradnou, nejsme schopni Váš stav posoudit z medicínského hlediska, můžeme Vám však doporučit následující postup:
1. Nejprve začněte tím, že si vyžádáte kopii zdravotnické dokumentace týkající se daného zákroku. Na to máte jako pacient v souladu se zákonem o zdravotních službách nárok.
2. Následně by bylo vhodné prokonzultovat tuto dokumentaci a vzniklou situaci s nezávislým odborníkem z oblasti medicíny, který bude schopen posoudit, zda skutečně k pochybení ze strany lékaře došlo.
3. Pokud se domníváte, že skutečně k pochybení došlo, můžete podat stížnost dle §93 zákona o zdravotních službách. Jedná se o stížnost na poskytování zdravotních služeb, která se podává k poskytovateli, vůči němuž směřuje. Ve Vašem případě budete stížnost podávat k vedení nemocnice. Poskytovatel je povinen tuto stížnost v souladu se zákonem vyřídit do 30 dnů od jejího přijetí. V odůvodněných případech může být tato lhůta prodloužena, stěžovatel o tom, však musí být informován.
4. V případě, že Vaše stížnost nebude vyřízena k Vaší spokojenosti, můžete podat další stížnost. S tou se budete obracet na příslušný správní orgán, který poskytovateli (tedy nemocnici) udělil souhlas k poskytování zdravotních služeb - v případě nemocnic se nejčastěji jedná o příslušný krajský úřad. V této stížnosti je ale potřeba uvést, proč s vyřízením předchozí stížnosti nesouhlasíte. Vyřídit Vaši stížnost musí orgán opět ve lhůtách, které mu stanoví zákon.
Více o podávání stížností naleznete na našich internetových stránkách - zde.
5. Pokud ani s tou stížností nebudete spokojena, pak máte možnost obrátit se také na Českou lékařskou komoru (dále jen ČLK). Na ČLK je možné se obrátit v případě, že stížnost směřuje proti pochybení ze strany lékaře. Možnost podat tuto stížnost je však časově omezena, je proto nutné ji podat do 1 roku od provedeného zákroku, v rámci kterého k pochybení došlo. Více informací o podání stížnosti se dočtete na internetových stránkách ČLK - zde.
6. V dotaze se dále zmiňujete o tom, že chcete po nemocnici žádat odškodnění. Předpokládám, že máte na mysli určitou finanční kompenzaci. Nejprve se nabízí možnost obrátit se přímo na nemocnici a pokusit se domluvit na mimosoudním vyrovnání. Pokud by pokus o mimosoudní vyrovnání nebyl úspěšný, máte možnost obrátit se také na soud, a to formou žaloby o náhradu újmy dle občanského zákoníku.
Pokud byste se rozhodla obrátit na soud, pak by bylo vhodné celou věc konzultovat s právníkem specializujícím se na zdravotnické právo - seznam advokátů můžete nalézt zde. Řízení před soudem je však obvykle časově i finančně poměrně náročné, navíc je opět třeba podat žalobu v zákonných lhůtách, než dojde k promlčení Vašeho práva. Pro více informací o soudním řešení sporů bychom Vás opět odkázali na naše internetové stránky - zde.
S pozdravem,
Vaše Férová nemocnice.
17.7.2017