Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Odškodnění při vadné operaci krčku
Dobrý den, v srpnu jsem si způsobila zlomeninu kotníku a stehenní kosti. Při operaci stehenní kosti se chirurgům podařilo zlomit navíc krček. Bohužel mi zůstalo po zlomenině krčku špatné postavení nohy, a tudíž mám trvalé následky. Lze v tomto případě žádat odškodné? Moje pojišťovna mi ani ten krček neuhradí, jelikož jsem si tu zlomeninu nezpůsobila sama. Děkuji za odpověď
Iveta
Odpověď:
Dobrý den,
v případě, že nejste spokojená s přístupem lékaře nebo se domníváte, že došlo ke špatnému provedení operace, můžete si na dané pochybení stěžovat. Nabízíme Vám několik možností, jak postupovat. My bohužel poskytujeme pouze právní poradenství a nejsme schopni posoudit, zda zdravotnické zařízení pochybilo, či nikoli. Nejprve bychom Vám doporučovali vyžádat si zdravotnickou dokumentaci a navštívit s ní nezávislého odborníka, který bude schopen posoudit, zda lékaři pochybili, či nikoli.
Řešení mimosoudní cestou
Podle zákona o zdravotních službách máte právo podat stížnost poskytovateli na postup při poskytování zdravotních služeb. Ve stížnosti je vždy třeba popsat skutkový stav, uvést v čem spatřujete neetické nebo neodborné jednání lékařů, jaké jsou následky tohoto jednání a co po poskytovateli požadujete (např. nápravná opatření, omluvu apod.). Ke stížnosti přiložte veškeré dokumenty, které dokazují Vaše tvrzení a mohly by mít v souvislosti s Vaší stížností nějaký význam (kopie zdravotnické dokumentace, fotografie, záznamy komunikace apod.). K podání stížnosti můžete využít vzor, který je ke stažení na našich stránkách Férová nemocnice.
Poskytovatel je povinen se stížností zabývat a vyřídit ji zpravidla ve 30 denní lhůtě. Toto je základní lhůta, kterou lze odůvodněně prodloužit o dalších 30 dní. O takovém prodloužení by Vás však měl informovat. Poskytovatel má povinnost vést o stížnosti evidenci a umožnit Vám nahlédnutí do spisu a také pořizování kopií. V případě nespokojenosti s vyřízením Vaší stížnosti můžete podat stížnost ke správnímu orgánu, který poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Tímto správním orgánem je zpravidla krajský úřad, v jehož obvodu se nachází poskytovatel. Vzor stížnosti najdete opět na našich stránkách Férové nemocnice.
Rovněž lze podat stížnost zdravotní pojišťovně, a to i přesto, že zákon o zdravotních službách vysloveně tuto možnost neupravuje. Prostřednictvím svého revizního lékaře pojišťovna prověří odůvodněnost léčebného procesu se zvláštním zřetelem na jeho průběh a předepisování léků a zdravotních služeb, prověří, zda poskytnutá péče odpovídá péči vyúčtované zdravotní pojišťovně, zda byly vyúčtovány pouze potřebné výkony a služby a zda druh poskytnuté zdravotní péče odpovídá zdravotnímu stavu pacienta. Vyřízení stížnosti se řídí správním řádem a stížnost by tak měla být vyřízena do 60 dnů.
Dále je možné situaci řešit podáním stížnosti na postup konkrétního lékaře příslušnému okresnímu sdružení České lékařské komory (vzor stížnosti). Vzhledem k tomu, že operace proběhla pravděpodobně v srpnu roku 2017, tuto stížnost ale lze podat pouze ve lhůtě 1 roku od Vámi tvrzeného spáchání disciplinárního provinění lékařem. Tudíž byste tuto stížnost měla podat co nejdříve.
Máte-li pocit, že došlo k pochybení, můžete se rovněž domáhat na poskytovateli zdravotních služeb náhrady nemajetkové újmy na zdraví dle nového občanského zákoníku. Nárok na odškodnění újmy musíte uplatnit do tří let od okamžiku, kdy jste se o ní dozvěděla − tedy ve chvíli, kdy znáte všechny konečné následky, na základě kterých lze vyčíslit skutečnou výši škody.
Takový nárok je možné uplatňovat mimosoudní cestou – odškodněním. Můžete se ho domáhat nejprve přímo na poskytovateli zdravotních služeb, a to například formou prve zmiňované stížnosti, ve kterém uvedete všechny rozhodné skutečnosti, případně přiložíte důkazy a uvedete výši odškodnění, kterou žádáte. Určitě je vhodné uvažovat i o možnosti nechat se již v této fázi zastupovat advokátem, nejlépe se specializací na zdravotnické právo.
V takovém případě zároveň doporučujeme si vyžádat od ošetřujícího lékaře kopie veškeré zdravotnické dokumentace související s provedenými zákroky. Bylo by rovněž vhodné, abyste Váš zdravotní stav a zdravotnickou dokumentaci konzultovala s jiným odborníkem na danou oblast, abyste se zjistila, jaké odškodné můžete požadovat a zdali Vám ve zdravotnické dokumentaci něco nechybí.
Pokud uspějete s danou stížností, závěrem bude pouze, zda zařízení pochybilo či nepochybilo. To je podkladem, které následně můžete využít pro řešení sporu mimosoudní dohodou, protože taková dohoda bude pravděpodobně daleko rychlejší a jednodušší, než soudní řízení a vyhnete se i soudním poplatkům. Vždy samozřejmě záleží na vstřícném přístupu nemocnice, zda přistoupí k mimosoudními řešení či nikoli. Ve většině případů ale dochází k tomu, že nemocnice tento postup příliš často nevyužívají a odškodnění nepřiznávají a pacient je proto nucen se obrátit na soud. Více informací o mimosoudním řešení sporů se můžete také dočíst na našich internetových stránkách zde.
Pokud se Vám s nemocnicí nepodaří dohodnout a budete se domnívat, že skutečně nemocnice pochybila, nezbude Vám nic jiného, než podat žalobu k soudu (viz. níže). Promlčecí lhůta u škod na zdraví je tříletá a začne běžet ve chvíli, kdy se pacient dozví o škodě a o tom, kdo za ni odpovídá.
Řešení soudní cestou
V případě, že by se Vám nepodařilo takto se domoci svého práva, pak Vám ještě zůstává možnost situaci řešit v rámci soudního sporu. V tomto případě již určitě doporučujeme zastoupení advokátem se specializací v oboru zdravotnické právo. Doporučujeme advokátku Zuzanu Candigliota, která spolupracuje s Ligou lidských práv a projektem Férová nemocnice. Popřípadě seznam advokátů najdete na stránkách České advokátní komory.
S pozdravem,
Vaše Férová nemocnice
21.3.2018