Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Odpovědnost lékaře po uzavření ordinace

Dobrý den, 

v roce 2015 jsem si nechala udělat zubní implantát u nejmenovaného zubaře. Ten následně zavřel své ordinace, dle informací od zdravotní sestry a já jsem byla předána jinému lékaři, aby práci dokončil. Ten po pár návštěvách zkonstatoval, že implantát je nekvalitní a špatně zavedený do kosti a proto není možné nasadit korunku. Dále mi bylo řečeno, že on za toto neodpovídá, pouze po předchozím lékaři převzal pacienty. Navrhl mi tedy vyhotovení nového implantátu, na to však nemám finanční prostředky. V současnosti mám v kosti zavedený šroub, což mě velmi omezuje. Nevím na koho se obrátit, prosím o radu kdo mi může odstranit ten šroub a jaké jsou možnosti náhradního zubu. Děkuji. Ještě dodám, že původní lékař je v insolvenci, proto po něm nemohu nic vymáhat. Na lékaře jsem podala trestní oznámení. 

Děkuji za radu. 

MZK

Odpověď:

Dobrý den,

 

Zcela chápeme, že Vaše situace je nepříjemná.

Ve Vašem případě by bylo vhodné se pokusit nejprve vyřešit vzniklou situaci mimosoudním řešení ve formě stížnosti. Stížnost je možno podat přímo zubaři a také orgánu, který vydal zubaři povolení k výkonu činnosti. Ještě před podáním této stížnosti bylo by vhodné si zajistit kopii zdravotnické dokumentace od druhého zubaře, ze které by bylo zjevné chybné provedení zákroku prvního zubaře. Dále doporučujeme zajistit zdravotnickou dokumentaci od prvního zubaře. Uvádíte, že první zubař Vás „předal“ druhému zubaři, takže zdravotnickou dokumentaci by měl mít k dispozici druhý zubař. Pokud by nedošlo k „předání“ byl by první lékař zákonnou povinnost předat ji příslušnému správnímu orgánu. Informace ohledně podávání stížností lze nalézt zde.

Po neúspěchu následně můžete podat stížnost na Českou stomatologickou komoru (ČSK), neboť předpokládáme, že první zubař byl jejím členem. Více o tomto typu stížnosti zde.

Pokud však lékař ukončil svou činnost, mohlo dojít také k jeho vystoupení z ČSK.

V takovém případě by byly obě stížnosti bezpředmětné, neboť postih, který by zubaři hrozil od příslušného správního orgánu či ČSK, by pro něho nebyl dostatečně represivní.

Další možností je mimosoudní řešení sporu formou mediace, o které naleznete informace zde.

Jako krajní variantu navrhujeme obrátit se na soud v rámci občanskoprávního řízení ve formě žaloby o náhradu škody, kdy k potvrzení Vašeho nároku bude vhodné nechat si vypracovat znalecký posudek a pro zastupování před soudem by také bylo vhodné mít jako svého zástupce advokáta. Je nutno konstatovat, že toto řešení je velmi finančně nákladné, avšak v případě úspěchu jsou veškeré náklady hrazeny neúspěšnou protistranou.

Ohledně insolvenčního řízení zubaře se bohužel nemůžeme vyjádřit, neboť nemáme dostatek informací. Je rozhodující kdy škody vznikla ve vztahu k okamžiku zahájení insolvenčního řízení, respektive kdy Vám byl proveden první pokažení zákrok, kterým Vám vznikla škoda a kdy bylo zahájeno insolvenční řízení. Pro upřesnění odpovědi, pro Vaši konkrétní situaci, bychom potřebovali doplnit, informace ohledně přesného vzniku škody a údajů o zubaři, abychom mohli dohledat informace o insolvenčním řízení. Základní informace ohledně přihlašování pohledávek do insolvenčního řízení naleznete zde.

Podáním trestního oznámení jste již využila krajního řešení a je nyní na Policii ČR, jak bude s tímto podnětem k zahájení trestního řízení nakládat.

 

Vaše Férová nemocnice

 

27.4.2016

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS