Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Odmítnutí zubařem a vyřezení z evidence
Zubařka mě vyřadila z evidence z důvodu, že jsem u ní nebyla 3 roky. Zároveň prý mají plno, takže mě už zpět nevezme. Zároveň však mají na dveřích ceduli, že přijímají nové pacienty.
Můj známý tam zkoušel volat a ptal se, zda tedy přijímají nové pacienty, dostal takovou vyhýbavou odpověď. Prý na první návštěvu se může objednat, ale je to jen tzv. do ambulantní knihy, na cca 10-15 minut, doktorka se na něj jen podívá, a pak se teprve rozhodne, zda pacienta zaregistruje nastalo nebo nikoli.
Toto chování mi přijde dost sprosté. Vypadá to jakoby si doktorka vybírala další nové pacienty až podle toho, až je uvidí osobně, kdo to je, jak vypadá, v jakém stavu má chrup apod. Nechápu to, tak bud přijímá nové pacienty nebo nepřijímá nikoho. A ne až podle nálady a situace. Je takový postup vůbec u zubaře možný?
Děkuji za odpověď.
neila
Odpověď:
Dobrý den,
zákon o zdravotních službách vyjmenovává důvody, za kterých může poskytovatel zdravotních služeb – tedy zubní lékař – vyřadit pacienta z evidence. Konkrétně se jedná o ustanovení § 48 odstavec 2 (online naleznete například zde). O tomto postupu Vám musí poskytovatel vydat písemné potvrzení, kde specifikuje důvody Vašeho vyřazení z evidence.
V tomto případě by pravděpodobně lékař argumentoval tím, že jste přestala poskytovat dostatečnou součinnost pro poskytování zdravotních služeb. Tento argument by se nám ve Vašem případě jevil jako poměrně diskutabilní, neboť pokud jste neměla žádné potíže, nebylo nutné Vám lékařskou péči poskytovat a preventivní prohlídky nejsou pro pacienta povinné, ale pouze doporučené.
Podobně je to i s odmítnutím přijetí pacienta do péče – jedním z důvodů je i neúnosné pracovní vytížení poskytovatele. I zde je ovšem nutné písemné odůvodnění, které by v tomto případě (pokud by odmítnutí nastalo až po „ambulantním“ prvním vyšetření), muselo být odůvodněno opravdu dobře a objektivně.
Tím, že by Vás poskytovatel vyřadil z evidence nebo by odmítnul přijmout pacienta do péče bez zákonného důvodu, dopustil by se správního deliktu, za který mu hrozí pokuta až 300.000 Kč (§ 117 zákona o zdravotních službách – odkaz viz. výše). Je zde možnost podat podmět k příslušnému orgánu, aby postupy tohoto poskytovatele zdravotních služeb prošetřil – obvykle se jedná o krajský úřad.
Pokud opravdu lékařka poskytuje služby tímto neodůvodněným netransparentním způsobem, jedná se i o porušení lékařské etiky – je zde i možnost podat na lékařku stížnost k České stomatologické komoře. Více o stížnostech a jejich podávání naleznete na našich internetových stránkách zde.
Musíme Vás ovšem upozornit, že podání stížností by mělo být pouze krajní možností řešení situace – po podání stížnosti je většinou vztah mezi poskytovatelem zdravotních služeb a pacientem nenapravitelně poškozen.
S pozdravem,
Vaše Férová nemocnice
7.6.2017