Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Odmítnutí pacienta
Vážená poradno, obracím se na Vás a to ve věci, odmítnutí pacientky po mozkové příhodě na rehabilitační oddělení z důvodu nesmyslnosti a z hlediska zdravotního stavu pacienta je lepší zůstat na oddělení následné péče. Vzhledem k tomu, že nelze očekávat posouzení zdravotního stavu, mám na Vás dotaz a to takový, je možné, aby primářka rehabilitačního oddělení udělala závěr, aniž by viděla zdravotní dokumentaci pacientky? Je možné, že pacientka může být odmítnuta z důvodu nedostatku místa na oddělení? Je možné, aby pacientka,která vyžaduje 24 hodinový dohled, byla bez dohledu a na noc kurtována k lůžku?
Droxik-Drogerie-Koželuhovi
Odpověď:
Dobrý den,
bohužel nejsme lékaři, fungujeme jenom jako právní poradna, a proto Vám nedokážeme říct, jaký léčebný postup je nejlepší ve stavu vaší maminky. Zkuste se obrátit na nezávislého lékaře, kterému důvěřujete a konzultovat průběh léčby s ním.
Pokusíme se vám alespoň poradit co můžete udělat.
Z vašeho dotazu nám vyplývá, že se jedná o léčbu vaší maminky na dvou odděleních v jednom zdravotnickém zařízení a přemístění mezi nimi. Vaše maminka byla v nemocnici přijata do péče a pouze se změnilo oddělení, na kterém leží. Nejedná se tedy o odmítnutí z kapacitních důvodů, jen o přemístění na jiné oddělení.
Pokud se vám chování nebo postup lékařů nelíbí, můžete si na jejich postup stěžovat. Pochopitelně je nejlepší pokusit se vyřešit problém přímo s dotyčným lékařem či jeho nadřízeným. Pokud to nejde nebo to k ničemu nevede, lze podat oficiální stížnost.
Kurtování pacienta je ve výjimečných případech opravdu povoleno. Jde ale o zásah do svobody pohybu pacienta, proto ho lze použít jen výjimečně v případech, kdy pacient ohrožuje sebe nebo své okolí. O jeho užití rozhoduje lékař a musí být oznámeno soudu. O omezovacích prostředcích si můžete více přečíst zde.
Pokud máte pocit, že by toto opatření proti vaší mamince němělo být použito, doporučujeme zkusit věc vyřešit s lékařem domluvou. Jinak můžete také podat stížnost, nebo věc řešit soudně.
Sížnost můžete podat:
- poskytovateli zdravotních služeb, proti kterému směřuje, tedy lékaři nebo vedoucímu zdravotnického zařízení (např. ředitel nemocnice)
- správnímu orgánu, který poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb (u fakultních nemocnic se jedná o Krajský úřad)
- České lékařské komoře nebo České stomatologické komoře (pouze pokud se stížnost týká lékaře; typicky v případech porušení profesní etiky).
Vaše Férová nemocnice
11.9.2012