Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Odmítnutí ošetření bez průkazu pojištěnce
Dobrý den,
Šel jsem na oční ambulanci s bolestí oka. Oko bylo nateklé zarudlé a bolestivé. Nejprve mi změřili tlak, pak zjistili, že u sebe nemám žádné doklady a odmítli mě dál ošetřit. Po dohadování jsem byl poslán domů pro kartičku pojištěnce, jinak že mě neošetří. Za hodinu jsem přišel znovu, a až pak jsem byl teprve ošetřen. Že mají nařízeno, že nesmí přijímat nikoho bez průkazu pojišťovny, a to ani na pohotovosti. Je možné odmítnout pacienta jen pro to, že u sebe nemá průkaz pojištěnce?
Kropi
Odpověď:
Dobrý den,
průkaz pojištěnce slouží jako doklad o existujícím zdravotním pojištění. Z §12 písm. h) zákona o veřejném zdravotním pojištění vyplývá povinnost pacienta se při poskytování zdravotních služeb prokazovat platným průkazem pojištěnce.
Znamená to tedy, že ošetření pacienta může být odmítnuto, a to v případě, kdy se pacient neprokáže platným průkazem pojištěnce. U neakutních případů, kdy není předložen průkaz pojištěnce, může zdravotnické zařízení požadovat uhrazení provedených vyšetření v hotovosti oproti vystavenému dokladu. S tímto dokladem se pak pacient dostaví do své zdravotní pojišťovny a uhrazená částka mu bude proplacena.
Odmítnout ošetřit pacienta, jak uvádí zákon o zdravotních službách v §48, může zdravotnické zařízení, pokud se jedná o pojištěnce pojišťovny, se kterou nemá uzavřenou smlouvu podle zákona o veřejném zdravotním pojištění.
Výjimku však tvoří nutné neodkladné případy ohrožující život či vedoucí k závažnému zhoršení zdravotního stavu, kdy bude pacient ošetřen, i když u sebe průkaz pojištěnce mít nebude.
S podzravem,
Vaše Férová nemocnice
2.3.2017