Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Odmítnutí mamografu a vyřazení od lékaře
Dobrý den,
dovolila jsem si ve věku 47 let odmítnout mamograf s tím, že je nepovinný a lékařka mi řekla, že tedy odmítá ona mě, že mě nemůže léčit a vyřadila mě s prsní chirurgie. Chodím tam pravidelně, ale je problém se tam dovolat, takže jsem tam měla být vloni. Nakonec jsem se tam jela osobně objednat. Lékařka mě objednala až za další 3 měsíce a se slovy, už jsme tu měla být a ani nechcete na mamograf, tak končíte. Nemáme v rodině ani genetické zatížení, při vyšetření jsem neměla žádný nález, ani před tím žádný na sonu. Přijde mi to tak, jako že nepovinné vyšetření nelze odmítnout a jako velký nátlak do povinnosti? Prostě nesvoboda rozhodnutí, když mi nic není?
Mikina
Odpověď:
Dobrý den,
případy, kdy lékař může ukončit péči o pacienta jsou uvedeny v § 48 odst. 2 zákona o zdravotních službách. V zásadě se jedná o situace, kdy pacient přechází k jinému lékaři, nesouhlasí s poskytováním veškerých služeb nebo neposkytuje součinnost nezbytnou pro další poskytování zdravotních služeb.
Bohužel Váš případ nedokážeme posoudit z lékařského hlediska, nicméně, pokud je mamograf nezbytnou součástí Vaší léčby na prsní chirurgii a vy ho odmítáte podstoupit, má Vaše lékařka právo ukončit péči o Vás.
To se ovšem nevztahuje na případ, pokud jste nebyla na mamografu z důvodu, že bylo obtížné se k Vaší lékařce dovolat a na toto vyšetření se objednat. V takovém případě by vaše lékařka neměla právo ukončit péči o Vás a proti takovému jednání byste se mohla bránit stížností. Ta je upravena v § 93 a násl. téhož zákona a podává se přímo Vaší lékařce nebo např. řediteli nemocnice. Vaše lékařka má pak povinnost tuto stížnost vyřídit do 30 dnů od jejího obdržení (tato lhůta může být prodloužena o dalších 30 dnů). Stížnost nesmí být anonymní a je třeba, aby obsahovala dostatek informací k posouzení Vašeho případu. Pokud byste nesouhlasila s tím, jak byla Vaše stížnost vyřízena, máte možnost ji znovu podat ke správnímu orgánu. Ten má pak povinnost ji vyřídit
- do 30 dnů ode dne jejího obdržení (může být prodlouženo o dalších 30 dnů)
- do 90 dnů ode dne jejího obdržení, jestliže jde o stížnost, k jejímuž vyřízení je třeba ustavit nezávislého odborníka (může být prodlouženo o 60 dnů)
- do 120 dnů ode dne jejího obdržení, jestliže jde o stížnost, k jejímuž vyřízení je třeba ustavit nezávislou odbornou komisi (může být prodlouženo o 60 dnů)
Více informací o podávání stížností naleznete zde.
Nejprve Vám tedy doporučujeme se pokusit s Vaší lékařkou domluvit a pokusit se toto nedorozumění nějak vyřešit. Pokud by však chtěla Vaše lékařka neprávem ukončit péči o Vás, můžete se brátit stížností.
S pozdravem
Vaše Férová nemocnice
20.6.2018