Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Odmítnutá lékařská prohlídka
Dobrý den, chtěl bych se na Vás obrátit s dotazem a zároveň požádat o bližší informace. Dnes 17.3.2014 navštívil můj bratr, s doprovodem jednoho ze svých rodičů, svého dětského lékaře. Má již několik dní kašel a i po domácí péči mu kašel nepřešel, ani po užívání dostupných léků z lékárny, proto se rozhodl navštívit svého lékaře. Při čekání mu však sestřička řekla, že dneska je plno, ať si zajde do lékárny pro nějaký lék. Nechci přivolávat to nejhorší, ale co kdyby můj bratr měl nějakou vážnější formu kašle. Sice jsme celá rodina cizinci, ale žijeme tu už dlouho. Já i můj mladší brácha brzy získáme české státní občanství, rodiče pracují poctivě, platí každý měsíc zdravotní a sociální pojištění. Celá rodina má zdravotní pojištění u VZP. Chtěl jsem se tedy zeptat, jestli je tohle normální, že lékař může odmítnout pacienta s argumentem: máme plno, jděte si do lékárny. Tato skutečnost mě velice pobouřila a chtěl bych se zeptat, jestli se lze nějak bránit.
seanilism
Odpověď:
Dobrý den,
od sestry i lékaře by se očekával opravdu lepší přístup a normální to není. Lékař by se měl alespoň s případem seznámit, vyjít z ordinace, podívat se jestli je tam někdo akutní a popřípadě domluvit objednání na další den. Pacient je na druhou stranu povinen řídit se vnitřním řádem ordinace, to mimo jiné znamená, kdyby ten den do ordinace přišlo 35 pacientů a lékař by byl schopen vzít jen 20, tak ti, co přijdou pozdě, by museli přijít jindy, pokud není v silách lékaře je prohlédnout. Avšak pokud by se ve vašem případě jednalo o nutnost poskytnutí neodkladné péče, tak vás lékař odmítnout nemůže a pacient má právo být ošetřen dokonce u kteréhokoli lékaře.
Váš bratr jako pacient má podle zákona o zdravotních službách § 28 právo na ,,poskytování zdravotních služeb na náležité odborné úrovni“ a ,,na úctu, důstojné zacházení, na ohleduplnost a respektování soukromí při poskytování zdravotních služeb v souladu s charakterem poskytovaných zdravotních služeb“. Pokud nejste spokojeni s poskytovanou zdravotní péčí, můžete podat stížnost. Ve vašem případě mají rodiče právo podat stížnost poskytovateli, tedy vašemu lékaři, podle § 93 zákona o zdravotních službách a stížnost na Českou lékařskou komoru. Více o stížnostech se dozvíte na našich webových stránkách, kde naleznete i vzory stížností.
Vaše Férová nemocnice
26.3.2014