Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Odmínutí péče o pacienta
Dobrý den,
dnes jsem byla u svého zubního lékaře, kterého navštěvuji už od dětství.
Důvodem moji návštěvy byla ulomená stolička. Není to nijak zvlášť bolestivé, jen při jídle. Když jsem sdělila svůj problém sestřička mi řekla, že to není akutní případ, a že mě paní doktorka nevezme, protože nemá čas. Dále mi sdělila, že nejbližší volný termín je 9.5.2018, což je za půl roku. Takže jsem ji ještě jednou zopakovala jestli to nejde dříve, že mě to vážně bolí. Její odpověď byla, že jiný volný termín opravdu není, a ať si tedy obvolám zubaře s tím, kdo si mě vezme do péče.
Můj dotaz tedy zní jestli byl její přístup správný.
Děkuji za odpověď.
ovi-lucinka
Odpověď:
Dobrý den,
pro odpověď na Vaši otázku je nutné zodpovědět si jinou otázku, a sice zda se ve Vašem případě jednalo o neodkladnou péči či nikoliv. Dle zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, §48 odst. 3 lékař nesmí odmítnout přijetí pacienta, kterému je třeba poskytnout neodkladnou péči. Tato povinnost se vztahuje na jakéhokoliv lékaře, nemusí se tedy jednat o lékaře, u kterého jste registrovaná. Pojem “neodkladná péče“ je pak definován ve stejném zákoně v § 5 odst. 1a).
Otázku zda se jednalo o neodkladnou péči či nikoliv, bohužel nejsme schopni objektivně posoudit. Jednak proto, že neznáme všechny podrobnosti Vašeho případu, ale především proto, že jsme právní poradna a nikoliv zdravotnická. Co se týče oné výše zmíněné definice neodkladné péče, pak byste teoreticky mohla spadat pod “stavy, které způsobují náhlou nebo intenzivní bolest“. Nicméně jak již bylo řečeno, toto nejsme schopni posoudit.
Předpokládejme nyní, že spadáte pod neodkladnou péči. V takovém případě zubařka pochybila, nicméně Vás má v takovém případě povinnost ošetřit jakýkoliv zubař, proto není nic jednoduššího, než zkusit vyhledat jiného stomatologa. Případně můžete zkusit ještě jednou navštívit Vaši stávající zubařku a poprosit ji o vysvětlení, proč si myslí, že se ve Vašem případě nejedná o neodkladnou péči. Pokud Vás takto stomatologové budou odmítat a vy budete přesto přesvědčena, že máte na zákrok nárok, můžete podat stížnost. Stížnost můžete podat poskytovateli zdravotních služeb, správnímu orgánu, který poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb, České stomatologické komoře nebo pojišťovně. Více o podávání stížností se můžete dočíst zde.
Nyní předpokládejme, že nespadáte pod neodkladnou péči. V takovém případě postupovala zubařka správně a byť se čekací doba půl roku může zdát jako zbytečně dlouhá, neexistuje žádná právní úprava, která by zubařce přikazovala Vás objednat na dřívější termín (koneckonců pokud má až do května skutečně plno, těžko s tím může něco dělat). Lépe řečeno existuje nařízení vlády č. 307/2012 Sb., o místní a časové dostupnosti zdravotních služeb, ale toto nařízení nám v současné situaci nepomůže. § 2 odst. 2 sice říká, že “Plánované hrazené služby se poskytují ve lhůtě, která je lékařsky odůvodnitelná a vychází z objektivního lékařského posouzení současného zdravotního stavu pojištěnce, anamnézy a pravděpodobného průběhu jeho nemoci, bolestivosti nebo povahy jeho onemocnění…“ a dokonce v příloze některé tyto lhůty i přímo definuje, ty se ovšem bohužel vůbec netýkají stomatologických zákroků. Tudíž “lékařsky odůvodnitelná lhůta“ je opět čistě na zvážení zubařky. V tomto případě bylo tedy doporučení vyhledání jiného stomatologa, který bude schopen Vás ošetřit dříve, správné.
Pokud jste s léčebnými postupy Vaši zubařky spokojena a nechcete o ni přijít, doporučujeme tedy zkusit ještě jednu návštěvu s prosbou vysvětlení situace. Pokud Vás zubařka stále nebude chtít ošetřit, pak bude zřejmě nejlepší vyhledat jiného stomatologa, který Váš ošetří v dřívějším termínu. Jak již bylo uvedeno výše, na zubařku je možno podat stížnost, nicméně její vyřízení může taktéž trvat i několik měsíců.
S pozdravem
Vaše Férová Nemocnice
8.11.2017