Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Obarvení bílé plomby
Dobrý den,
zubař mi dělal novou bílou plombu, která je bez problému, až na to, že když jsem po měsíci zkoušela použít tabletu k indikaci zubního plaku, kousek plomby se obarvil modře (cca 2mm tečka) a nejde to vyčistit - zubař tvrdí, že barvu odvrtá a přetáhne novou bílou výplní. Přijde mi to jako zbytečný zásah do zubu a navíc se bojím používat dál tablety na plak (od té doby mi dělal další čtyři bílé plomby).
Čím se to mohlo stát? Že by plomba nebyla dostatečně začištěná? Mám nárok za opravu neplatit a jak postupovat?
Děkuji za informaci.
DK
Odpověď:
Dobrý den,
omlouváme se za zpoždění s vypracováním odpovědi na Váš dotaz. Toto zpoždění bylo způsobeno velkým vytížením naší poradny.
V naší poradně bohužel nemáme žádné lékaře a nemůžeme proto Váš dotaz posoudit z medicínské stránky. Nejsme Vám tudíž schopni odpověď, z jakého důvodu mohlo dojít k zabarvení plomby.
Co se týče Vašeho dotazu na nárok na opravu, ten byste ze zákona mít měla.
Nejprve je třeba uvést, že jakožto pacient máte dle § 28 odst. 2 zákona o zdravotních službách právo na zdravotnické služby na náležité odborné úrovni a je zřejmé, že Vám Vaše zubní lékařka tyto služby neposkytla.
Na provedení lékařského úkonu se pohlíží jako na uzavření smlouvy o dílo a takový úkon se tedy řídí § 2615 a následujícími občanského zákoníku. Skutečnost, že se Vám plomba zabarvila může svědčit o tom, že nebylo dílo provedeno tak, jak být mělo, a vy jej tudíž můžete reklamovat. Volba způsobu reklamace je na Vás. Můžete požadovat odstoupení od smlouvy a vrácení peněz, které jste za plombu zaplatila nebo o odstranění vady.
Jestliže se rozhodnete využít Vaše právo na zhotovení nové plomby, je Vaše zubní lékařka povinna tento zákrok provést ve lhůtě 30 dní. Pokud by tuto lhůtu nedodržela, máte právo na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz, které jste na zákrok vynaložila. Je nutné zdůraznit, že nové zhotovení by měla zubařka provést zcela zdarma, jelikož se jedná o uplatnění reklamace.
V souvislosti s uplatněním záruky je vhodné vyžádat si písemné potvrzení o uplatnění reklamace. Tak zamezíte tomu, že bude zpochybňováno, zda jste reklamaci uplatnila včas. Pokud by nešlo vyřizování reklamace hladce, doporučujeme Vám se obrátit na Sdružení ochrany spotřebitelů.
Pokud bude Vaše lékařka toho názoru, že zákrok odvedla správně a že se chyba stala na Vaší straně, je vhodné navštívit nezávislého zubního lékaře, který práci Vaší zubařky posoudí. V případě, že dojde k závěru, že zubařka skutečně pochybila, může Vám jeho názor sloužit jako podklad pro reklamaci. Lhůta pro vymáhání reklamace činí dva roky.
S pozdravem,
Vaše Férová nemocnice
11.5.2018