Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Nevhojené zubní implantáty

Dobrý večer, podstoupila jsem implantaci zubů a byly mi zavedeny čtyři implantáty. Za devět měsíců se dva implantáty stále nevhojily. Mám nárok na vrácení peněz nebo zavedení nových implantátů zdarma? Bohužel nemám žádnou písemnou smlouvu. Děkuji. 

Milska

Odpověď:

Dobrý den, 

jako právní poradna bohužel nejsme schopni Vaši situaci posoudit z lékařského hlediska, a proto Vám nedokážeme říci, zda nevhojení implantátů je způsobeno chybným postupem lékaře nebo např. fyziologicky danou příčinou. 

Neexistence písemné smlouvy není v případě dalšího postupu překážkou, dostačující bude zdravotní dokumentace. Dle § 65 odst. 1 písm. a) zákona o zdravotních službách máte jako pacientka nárok do zdravotní dokumentace bezplatně nahlížet a pořizovat si z ní výpisy a kopie. 

Pokud tedy máte pochybnosti o tom, zda Váš lékař postupoval při zákroku správně, doporučujeme Vám si od něj vyžádat zdravotní dokumentaci a navštívit s ní jiného zubního lékaře, který bude schopen posoudit profesionalitu zákroku provedenou Vaším lékařem. 

Pokud následně dojdete k tomu, že Váš lékař pochybil, můžete vzniklou situaci řešit podáním stížnosti, kterou můžete směřovat k

-       poskytovateli zdravotních služeb, proti kterému směřuje, tedy lékaři nebo vedoucímu zdravotnického zařízení (např. ředitel nemocnice). Pokud osoba, která podala stížnost poskytovateli, s jejím vyřízením nesouhlasí, lze podat stížnost i jinam (viz dále)

-       správnímu orgánu, který poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb

-       dle jiných právních předpisů než je zákon o zdravotních službách, tedy např. České lékařské komoře nebo České stomatologické komoře (pouze pokud se stížnost týká lékaře; typicky v případech porušení profesní etiky).

-       zdravotní pojišťovně, a to v otázkách týkajících se léčebného procesu, předepisování léků, či v případech odmítnutí provedení úkonu. 

Stížnost nesmí být anonymní, měla by obsahovat dostatek informací pro její vyřízení příslušným orgánem. Jedná-li se o složitější situaci, je často vhodné nejprve si vyžádat kopii zdravotnické dokumentace a poradit se s odborníkem. Další podrobnosti k podávání stížností naleznete v sekci Řešení sporů v Často kladených otázkách na webu Férové nemocnice. 

Pokud byste s řešením stížnosti nebyla spokojena, můžete ještě zkusit mediaci. Jedná se o dobrovolné mimosoudní řešení sporu, kdy se strany za účasti prostředníka (tzv. mediátora) pokusí dohodnout na řešení přijatelném pro obě strany. 

Pokud by mediace selhala, lze ještě zvažovat soudní řešení, které však bývá výrazně delší než předchozí navrhované způsoby. Bližší podrobnosti k jednotlivým způsobům řešení Vaší situace najdete v již odkazovaných Často kladených otázkáchna webu Férové nemocnice v sekci Řešení sporů. 

V závěru nám dovolte požádat Vás o vyplnění dotazníku, zjišťujícího Vaši spokojenost se službami Férové nemocnice. Dotazník naleznete zde. Číslo Vašeho dotazu je 7107. Vyplnění dotazníku Vám nezabere více jak pět minut, což představuje pouze zlomek času věnovaný vypracování odpovědi. Výsledky nám umožní zlepšit naše služby.

Děkujeme za odpověď

 

Vaše Férová nemocnice

19.12.2018

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS