Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Nesprávný lékařský postup
dubi
Odpověď:
Dobrý den,
jsme právní poradna, a proto nemůžeme zhoditit Vaši situaci z lékařského hlediska a posoudit, zda byl zvolený postup v souladu s poznatky medicíny. Než začnete zvažovat žalobu nebo jakékoli další kroky, obstarejte si kopii Vaší zdravotnické karty a svou situaci zkonzultujte s jiným odborníkem - lékařem.
Zdravotní péče by měla být lékaři poskytována v souladu s nejnovějšími poznatky medicíny, pokud je to u daného poskytovatele zdravotní péče objektivně možné. Pokud máte pochybnosti o tom, jestli Vám byla poskytnuta nejlepší dostupná péče, je možné podat stížnost u poskytovatele zdravotní péče, kterého jste navštěvovala. Tato stížnost je bezplatná a je možné v ní požadovat mimosmluvní nahrazení újmy, která Vám byla způsobena nesprávným lékařským postupem. Poskytovatel zdravotní péče je povinen na stížnost reagovat do 30 dní, v odůvodněných situacích až do 60 dní.
Nezapomeňte, že podáním stížnosti se Vám nestaví promlčecí doba. Pokud tedy nemocnice trvá na časově náročných posudcích, zvažte případné podání žaloby, aby se Vám nárok na peněžité vyrovnání nepromlčelo.
Pokud nemocnice nebude souhlasit s Vámi navrhovaným mimosoudním vyrovnáním, zvažte podání žaloby. Jestli péče byla poskytnuta v souladu s medicínskými standardy, může v soudním řízení posoudit soudní znalec znaleckým posudkem. Vypracovávání znaleckých posudků je někdy finančně nákladné a v případě, že u soud váš nárok neuzná, je možné že náklady řízení budete muset zaplatit. Rozhodně Vám v případě výběru soudního řešení sporu doporučujeme nechat se zastupovat advokátem, jinka se může stát, že kvůli formální chybě nebo neznalosti právní úpravy ztratíte možnost vymoci svůj nárok. Potřebujete-li právní pomoc od právníka, pak vyzkoušejte vyhledávací formuláře na internetových stránkách České advokátní komory nebo Potřebuji právníka.
Případnou žalobu můžete podat u Vašeho příslušného okresního soudu. Zákon neumožňuje individuální odpovědnost lékaře za poskytnutou péči. Proto je třeba případnou žalobu podat na celého poskytovatele zdravotní služby nebo na zřizovatele zdravotnického zařízení, v žalobě pak konkretizovat osobu - lékaře, který by se měl tohoto pochybení dopustit.
Vaše Férová nemocnice
14.5.2013