Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Nesprávné vyšetření rakoviny děložního čípku
Dobrý den, obracím se na Vás s dotazem, zda-li má cenu podat stížnost k České lékařské komoře?
Můj příběh: Před lety jsem prodělala konizaci děložního čípku. Pravidelně jsem chodila na preventivní prohlídky, mám za sebou porod po umělém oplodnění. V listopadu 2016 jsem měla gynekologické problémy, (silné krvácení,výtoky) Po vyšetření paní doktorky, která zastupovala mého gynekologa, mi byly předepsány léky na úpravu krvácení s tím, že mé problémy jsou v mém věku (34) normální. Po dalších 3 měsících jsem k lékaři šla znovu, s tím, že se to nezlepšilo. Dr mě objednal na kyretáž, kde se zjistilo,že mám dlaždicobuněčný karcinom na děložním čípku. Poslal mě do specializovaného pracoviště, kde zjistili, že přesahuje hrdlo dělożní a nedá se to operovat. Podstoupila jsem tedy onkologickou léčbu (ozařování, chemoterapie). A tím jsem ztratila šanci mít dalšího potomka. Myslím si, že pokud se chodí na pravidelné kontroly neměli by se takové chyby stávat.
Mockrát Vám děkuji za radu a za Váš čas.
Odpověď:
Dobrý den,
posoudit, zda má či nemá cenu podávat stížnost k lékařské komoře je problematické. Jelikož jsme pouze právní poradnou, nejsme schopni Vaši situaci hodnotit z medicínského hlediska. Proto se budete muset obrátit i na odborníka specializujícího se na danou oblast medicíny, který posoudí, zda k pochybení či zanedbání mohlo dojít. My Vám pak můžeme poradit, jak postupovat a na koho se se stížností obrátit,
Nejprve si vyžádejte od svého lékaře kopii zdravotnické dokumentace, na to máte ze zákona o zdravotních službách nárok. Vyhledejte nezávislého odborníka specializujícího se na danou oblast medicíny a prokonzultujte s ním Vaši situaci.
Budete-li se domnívat, že k pochybení ze strany lékaře došlo, můžete na něj podat stížnost. Nabízí se Vámi uvedená stížnost k České lékařské komoře (dále jen ČLK). ČLK je oprávněna řešit stížnosti na všechny lékaře, kteří vykonávají na území ČR lékařské povolání. Možnost podání stížnosti k ČLK je však časově omezena, je proto nutné ji podat do 1 roku od spáchaného provinění. Více informací se dočtete na internetových stránkách ČLK.
Stížnost k ČLK však není jedinou možností a než k ní přistoupíte, doporučili bychom Vám spor řešit podáním stížnosti na poskytování zdravotních služeb dle zákona o zdravotních službách. V dotaze neuvádíte, jestli se jedná o lékaře zaměstnaného v nemocnici nebo lékaře s vlastní ordinací. Pokud by se jednalo o zaměstnance nemocnice, pak by se stížnost podávala k jejímu vedení. V opačném případě stížnost podáte přímo lékaři, proti němuž směřuje.
V případě, že není této stížnosti vyhověno, je možné se obrátit také se stížností na správní orgán, který lékaři udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb (nejčastěji se jedná o krajský úřad).
Více o podávání stížností a řešení sporu s lékařem se dočtete na našich internetových stránkách - zde.
S pozdravem,
Vaše Férová nemocnice.
14.2.2018