Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Nesprávné odstranění mandlí

Dobrý den, nedávno jsem podstoupila odstranění krčních mandlí. Propustili mě domů s tím, že je vše v pořádku. Je to již měsíc a já pořád nemluvím tak, jako dřív. Na můj dotaz, zdali je to normální stav, se mi na kontrole vysmáli. Prý mám čekat. Nedalo mi to a vypravila jsem se do Prahy do nemocnice. Tam mi bylo sděleno, že operaci provedli velice radikálně a poškodili mi svaly. Díky tomu nemohu pořádně mluvit. Ani v jedné zprávě se ovšem nic takového nepíše. Jsem si jista, že operatér o tom, co způsobil ví, ale mlží. Nelíbí se mi ani jednání ani to, že mi vlastně ublížili. Ovšem nevím, jak mám postupovat, abych se dožádala práva. Budu ráda za radu. Děkuji..

Odpověď:

Dobrý den,
zákon stanoví, že zdravotničtí pracovníci jsou povinni vykonávat zdravotnické povolání svědomitě, poctivě,
s hluboce lidským vztahem k občanům a s vědomím odpovědnosti ke společnosti. V situaci, kdy chování zdravotníků s tímto nekoresponduje, což je i pochybení při operaci, můžete si na dané pochybení stěžovat. Ještě před podáním stížnosti Vám doporučujeme si od lékaře, kterým Vám byla operace provedena, vyžádat kopii svojí zdravotnické dokumentace.

Stížnost pak můžete podat:

  • vedoucímu zdravotnického zařízení (např. řediteli nemocnice),
  • zřizovateli zdravotnického zařízení (krajskému úřadu nebo v případě fakultních nemocnic a většiny psychiatrických léčeben ministerstvu zdravotnictví),
  • orgánu státní správy, který zdravotnické zařízení registroval (krajské úřady, Magistrát hlavního města Prahy – pokud se jedná o nestátní zařízení),
  • České lékařské komoře nebo České stomatologické komoře (pouze pokud se stížnost týká lékaře; typicky v případech porušení profesní etiky),
  • zdravotní pojišťovně.

Stížnost nesmí být anonymní, měla by obsahovat dostatek informací pro její vyřízení příslušným orgánem. Jedná-li se o složitější situaci, je často vhodné nejprve si vyžádat kopii zdravotnické dokumentace a poradit se s odborníkem. Uvedené stížnosti je možné kombinovat. Vzory stížností naleznete zde.

Pokud by jste nebyla spokojena s vyřízením stížností, je možné se žalobou obrátit na soud, avšak věc je vhodné předem konzultovat s advokátem. Více o soudním řešení najdete  zde.

Vaše Férová nemocnice

16.3.2009

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS