Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Nesprávná léčba
Dobrý den,
chtěla bych vás poprosit o radu. V roce 2007 mi byla zjištěna tachykardie (115 tepů) s extrasystolami (dvojité bušení srdce), začala jsem chodit na kardiologii, kam jsem pravidelně docházela 6 let (2x do roka na kontrolu). Od doktora jsem měla předepsané léky, které můj stav nijak nelepšily. Čistě náhodou jsme se dostala k jiné doktorce z jiného oboru a té se rychlost mého tepu nelíbila. Poslala mě na pár kardio vyšetření a závěr byl stejný jako u kardiologa, ovšem ona mi zařídila návštěvu u kardiologa ve Vinohradské. Ten už vůbec nadšený nebyl, vysvětlil mi, že tím, jak mé srdce vlastně bije 2x, tak se i rychleji unaví a i těhotenství by bylo další nápor na srdce. Což mě doslova šokovalo. Domluvil mi tedy operativní zákrok ("vypálení" tkáně, která extrasystoly způsobuje) na Homolce, který jsem již před rokem a půl absolvovala. Operace dopadla dobře a můj tep je nyní průměrně 100 tepů. Není to sice to, co bych očekávala, ale případné komplikace s budoucím těhotenstvím a ani únavou srdce již nehrozí.
Chtěla bych se proto zeptat zda je možné bývalého kardiologa zažalovat za chybnou léčbu. Nikdy mi operativní zákrok nenavrhoval a ani mě neinformoval o možných budoucích problémech.
Děkuji za odpověď.
Ancikmo
Odpověď:
Dobrý den,
pokud se domníváte, že lékař nepostupoval v souladu se správnými medicínskými postupy, je možné si na jeho léčbu nejprve stěžovat. Stížnost můžete podat nadřízenému lékaři nebo vedoucímu zdravotnického zařízení, případně též České lékařské komoře.
Ve stížnosti nadřízenému lékaři uveďte, v čem spatřujete pochybení lékaře, že nedošlo ke správnému poučení a uveďte všechny důležité informace o sobě, o Vašem současném zdravotním stavu atd. Bylo by vhodné ke stížnosti přiložit i posouzení Vaším současným lékařem, který navrhl operativní léčbu. Tento posudek Vám pomůže obhájit Vaši pozici. Ve stížnosti také uveďte, co požadujete - formální omluvu nebo i finanční odškodnění, a to zejména za škodu způsobenou tímto lékařem (čas zbytečně strávený u lékaře, náklady na dojíždění atd.). Vzory stížností naleznete na stránkách Férové nemocnice zde.
Vedle stížnosti nadřízenému lékaři (případně vedoucímu zdravotnického zařízení) můžete podat také stížnost k České lékařské komoře. Tato stížnost je však limitována jedním rokem od okamžiku, kdy došlo k pochybení lékaře. Bylo by tedy vhodné tuto stížnost podat co nejdřív - do jednoho roku od posledního ošetření. Více informací o podávání stížností komoře naleznete zde.
Podání žaloby zvažte až jako poslední možnost, pokud nebude možné Vaši situaci vyřešit mimosoudně prostřednictvím Vaší stížnosti, jelikož vedení soudního řízení může být zdlouhavé a finančně náročné. Případnou žalobu pak doporučujeme zkonzultovat s advokátem (vhodného advokáta můžete nalézt na stránkách České advokátní komory nebo na stránkách Potřebujiprávníka.cz).
Více o mediacích (mimosoudních vyrovnání) ve zdravotnictví se dočtete zde a můžete se obrátit na Asociaci mediátorů ČR nebo na Unii pro rozhodčí a mediační řízení ČR.
Vaše Férová nemocnice
1.7.2014