Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Nepřijetí na zákrok do pacientem zvolené nemocnice

Dobrý den,
Babička  leží v nemocnici se zlomeným krčkem. Má nemocné ledviny a potřebuje dializu. Do té doby se cítila dobře. Pak ji přijali se zlomeninou krčku, prodělala zápal plic, byla v umělém spánku ze všeho se vylízala a pomohla by jí operace, kterou nemocnice neprovádí a jediná možnost je nemocnice v XXX kde mají veškeré vybavení, aby byl zákrok proveden. Jenže ji odmítají přijmout a babička leží měsíc v bolestech a nic se neděje. Je nějaká cesta jak dostat babičku na operaci do XXX?
Děkuji za odpověď

Mendy

Odpověď:

Dobrý den,

Podle čl. 31 Listiny základních práv a svobod má každý právo na ochranu zdraví. Poskytovatel zdravotních služeb by vám tedy neměl odepřít poskytnutí služeb, zvláště pak, pokud zde není jiná možnost léčby.

Výjimečné případy, kdy může poskytovatel zdravotních služeb odmítnout poskytnutí zdravotních služeb, jsou vymezeny v § 48 zákona o zdravotních službách. Jsou jimi zejména:

1) překročení kapacity zařízení

2) není pojištěncem zdravotní pojišťovny, se kterou má poskytovatel uzavřenu smlouvu

Odmítnout pacienta však není možné, a to ani v uvedených případech, pokud by se jednalo o neodkladnou péči, kterou je potřeba poskytnout. Je tedy nasnadě otázka, zda jde o neodkladnou péči.

Dle § 28 odst. 3 písm. b) zákona č. 372/2011 Sb, viz zde.. má pacient právo si zvolit poskytovatele zdravotních služeb, toto právo by bylo porušeno pokud, by Vám bylo bráněno být hospitalizován ve zvolené nemocnici.

Dle § 48 odst. 5 zákona o zdravotních službách je v případě odmítnutí ošetření či přijetí do péče, povinen poskytovatel vydat pacientovi písemnou zprávu, v níž uvede důvod odmítnutí.

Podle vašeho vylíčení situace se domníváme, že by se měla situace začít co nejdříve řešit, doporučujeme se tedy obrátit na nemocnici se stížností, která bude požadovat zdůvodnění odmítnutí, případn. Této problematice řešení sporů s nemocnicí včetně mimosoudních i soudních sporů, jsem se podrobně věnovali zde.

S pozdravem,

Vaše Férová Nemocnice

10.5.2017

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS