Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Nepříjemná komunikace se zubařkou

Dobrý den,

prosím Vás, poraďte mi, jestli má zubní lékař nárok po některých mých připomínkách říci, abych chodil jinam.

Připomínky se týkají objednacích dob, jelikož NEUSTÁLE čekám, a nikdy nejsem vzat na objednanou hodinu, čekám půl hodiny, někdy hodinu, stalo se, že jsem čekal i hodinu a půl.

Zubní lékařka je šikovná, rád ji navštěvuji, ale bojím se už cokoliv říci. Když si stěžuji, pomalu mě vyhazuje z křesla a říká, ať jdu někam jinam, pokud mi to nevyhovuje. Je to v pořádku?

Děkuji za brzkou odpověď.


 


Odpověď:

Dobrý den,

v právnických a stomatologických kruzích je ustálený názor, že vztah mezi zubařem a pacientem je soukromoprávního charakteru, a jako takový podléhá občanskému zákoníku. Obecně by se tedy dalo říct, že nedodržením objednací doby je porušen závazek a poškozená strana by mohla požadovat náhradu škody z vadného plnění zapříčiněného opožděným plněním.

Nicméně je třeba brát v úvahu pár specifik týkajících se právě vztahu zubař - pacient. V prvé řadě byste musel přesně vyčíslit škodu, která Vám prodlením vznikla. Za druhé byste musel prokázat, že zubní lékař vznik škody zavinil.

A zde je podle mého názoru zásadní zádrhel. Objednací doba je stanovována orientačně. Lékař dopředu nemůže vědět, jak náročné lékařské zákroky ho budou čekat, a tedy, jestli s nimi skončí v odhadovanou dobu. Dokázat lékaři, že zavinil prodlení, se mi tudíž nezdá proveditelné.

Podle zákona o zdravotních službách, konkrétně § 46, je lékař povinen informovat pacienta o jeho právech a o provozním řádu zařízení. V rámci podání těchto informací by Vám měl lékař vysvětlit, proč dochází ke zdržení.

Dále je podle toho zákona má pacient právo na úctu a důstojné zacházení (§ 28 odst. 3 a). Jednání lékařky vůči vám by tedy mělo být na prfesionální úrovni. Můžete podat stížnost České stomatologické komoře. Postup naleznete zde. Ta má možnost řešit profesní nedostatky a pochybení zubních lékařů.

Vztah mezi lékařem a pacientem by měl být založen na vzájemné důvěře. Pokud nesouhlasíte se způsobem s jakým je s Vámi zacházeno, je možná změna lékaře nejlepší řešení.

S pozdravem, 

Vaše Férová nemocnice

26.7.2017

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS