Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Nepovedená operace
Dobrý den,
mám na Vás takový dotaz.
Moje maminka před cca. 10 lety prodělala operaci močového měchýře, která ji bohužel nepomohla. Další operaci odmítala, ale před 5 měsíci byla na operaci dělohy, kterou ji vzali (měla problémy s přechodem) a při ní jí dělali i močový měchýř, který ji "přepásali" nějakou umělohmotnou páskou. Před asi třemi měsíci byla na, dle doktorů, banální operaci, kdy jí měli pásku přestřihnout - tedy povolit, neboť jí moc utáhli a operace měla trvat max. 30 minut. Z půl hodiny byly hodiny dvě, místo 1 doktora na sále 3 a výsledek? Pásku nenašli, ještě mamce prořízli močový měchýř a močovou trubici, takže byla 14 dní na "pytlíku". Po následujících spekulacích, kam se páska poděla, byla na magnetické rezonanci, která nic neukázala. Při konzultaci s urologem nám bylo řečeno, že pásku tam určitě dali, ale prostě ji nenašli, zatímco gynekolog a praktický lékař nám tvrdí, že jí tam určitě nedali. Po operaci má maminka problémy s nohou a trpí bolestmi břicha. Chtěla bych se optat, zda je to případ na žalobu nemocnice.
Děkuji za odpověď
Langová
Barb
Odpověď:
Dobrý den,
mrzí nás vzniklá situace, a to s čím se musíte potýkat. Váš dotaz směřuje k pochybení ze strany zdravotnického personálu.
Jelikož jsme pouze právní poradnou, nemůžeme posoudit Váš případ z medicínského hlediska. Doporučujeme Vám však následující:
1. Požádejte si o kopii zdravotnické dokumentace, týkající se všech souvisejících zákroků. Na to má pacient či osoba pacientem zmocněná ze zákona nárok.
2. Prokonzultujte pořízené záznamy ze zdravotnické dokumentace s nezávislým odborníkem, který se na danou oblast specializuje. Ten posoudí, zda skutečně došlo k pochybení ze strany lékařů či zdravotnického personálu.
3. V případě pochybení se pak můžete podat stížnost dle §93 a zákona o zdravotních službách. Stížnost na poskytování zdravotních služeb může podat pacient, osoba pacientem k tomu zmocněná, nebo také osoba blízká, jestliže tak nemůže s ohledem na svůj zdravotní stav učinit pacient sám. Stížnost se podává poskytovateli, proti němuž směřuje (ve Vašem případě tedy k vedení nemocnice). Poskytovatel je povinen ji vyřídit, a to do 30 dnů od jejího přijetí, v odůvodněných případech může být tato lhůta ze zákona prodloužena, stěžovatel však o tom musí být informován.
4. V případě, že s vyřízením stížnosti na poskytování zdravotních služeb stěžovatel nesouhlasí, může se obrátit se stížností na příslušný správní orgán, který poskytovateli udělil k poskytování zdravotních služeb oprávnění (v případě nemocnic se jedná o příslušný krajský úřad). V této stížnosti je potřeba uvést také důvody, pro které s vyřízením předchozí stížnosti stěžovatel nesouhlasí. Stížnost je správním orgánem vyřízena v zákonem stanovených lhůtách. Více o podávání stížnosti naleznete na našich internetových stránkách zde.
5. Pokud se jedná o pochybení ze strany lékaře, můžete se obrátit také na Českou lékařskou komoru (dále jen ČLK). Možnost podání stížnosti k ČLK je však časově omezena, je proto nutné ji podat do 1 roku od spáchaného provinění. Více informací se dočtete na internetových stránkách ČLK.
Dále se nabízí možnost řešit spor soudní cestou. A to v podobě žaloby občanskoprávní, v té se můžete domáhat buď náhrady škody, nebo ochrany osobnosti. Co se týče náhrady škody, doporučili bychom Vám, nejprve se pokusit vyřešit spor s poskytovatelem zdravotních služeb (nemocnicí) mimosoudně, a až v případě neúspěchu pak cestou soudní.
V některých případech může být pochybení ze strany zdravotnického personálu natolik závažné, že by se mohlo jednat o trestný čin, zejména ublížení na zdraví dle §146 trestního zákoníku. Pokud se domníváte, že k takovému trestnému činu skutečně došlo, pak můžete podat trestní oznámení, a to k orgánu Policie ČR nebo na příslušné státní zastupitelství, kteří daný případ prošetří.
Více o soudním řešení sporů můžete dohledat na našich internetových stránkách - zde. S ohledem na složitost problematiky, Vám však doporučujeme obrátit se na advokáta specializujícího se na zdravotnické právo. Doporučujeme advokátku Zuzanu Candigliota, která spolupracuje s Ligou lidských práv a projektem Férová nemocnice. Seznam dalších advokátů naleznete zde.
S pozdravem,
Vaše Férová nemocnice
10.5.2017