Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Neochota lékaře
Zaměstnavatel nám určil lékařku, ke které musíme chodit na pravidelné preventivní prohlídky jednou za rok. Může lékařka odmítnout vykonat prohlídku v ordinačních hodinách, kdy jsem byla v čekárně jediný pacient, jenom z toho důvodu, že jsem nebyla objednaná? Předtím jsem se nikdy neobjednávala a nikdo nás v práci neinformoval, že se máme objednat.
Jarka
Odpověď:
Dobrý den,
děkujeme za projevenou důvěru a za dotaz zaslaný do naší poradny. Zabývali jsme se Vaším případem a na následujících řádcích se pokusím odpovědět na Vaše otázky.
Zákon o zdravotních službách jasně vymezuje důvody, ze kterých může lékař pacienta odmítnout vyšetřit či převzít do péče. Pokud žádná z níže uvedených situací nenastane, je lékař povinen pacienta přijmout.
- Zvolený lékař nemá smlouvu s Vaší zdravotní pojišťovnou – v takovém případě Vás může buď rovnou odmítnout nebo Vám nabídnout vyšetření za přímou úhradu.
- Vaším přijetím by bylo „překročeno únosné pracovní zatížení“ lékaře – to záleží na posouzení samotného lékaře a v případě Vašich pochybností o skutečné pracovní vytíženosti lékaře můžete nechat postup lékaře prověřit svou zdravotní pojišťovnu.
- V případě praktického lékaře také pro přílišnou vzdálenost ordinace od místa Vašeho bydliště (zejména pro nemožnost zajištění řádné návštěvní služby).
Výše uvedené důvody se za žádných okolností neuplatní v případě tzv. nutné a neodkladné péče.
Z výše uvedených bodů vyplývá, že lékař neměl důvod a tedy z právního hlediska nemůže odmítnout prohlídku v ordinačních hodinách. Pacient není povinen se dopředu objednat, objednání pacienti mají ale přednost před neobjednanými pacienty.
V tomto případě bych Vám doporučila nejdřív osobně informovat lékaře o tom, že postupoval nesprávně a vyžadovat od něho přijetí. Pokud by Vás opakovaně odmítl, můžete podat stížnost.
Podmínky, za kterých se stížnost podává, a postup, kterým se to dělá najdete zde.
Vaše Férová nemocnice
15.11.2012