Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Nemocnice nereaguje na stížnosti, možné pochybení lékařů
Dobrý den, chtěla bych vás poprosit o radu, co mám dělat. V nemocnici mi zemřel otec. Mám podezření, že nemocnice pochybila. Již jsem s nimi několikrát mluvila a pokaždé říkají něco jiného. Jednou jsem psala stížnost ředitelce nemocnice na kterou mi odpověděli - opět úplně něco jiného. Když jsem psala znovu o vysvětlení, již vůbec nereagovali. Můj otec tam zemřel skoro před rokem. Proto se chci zeptat, kam se mohu dále obrátit a jaká je promlčecí lhůta? Abych to popř. stihla. Dále jestli máme právo na kopie pitvy (nechtěli nám je dát) a na zdravotní dokumentace. Moc děkuji
Odpověď:
Dobrý den,
je nám líto, že jste se setkala s nevstřícným přístupem nemocnice. Právo nahlédnout do zdravotní dokumentace (a tím i pitevní zprávy) jako osoba blízká máte. Neměla byste jej pouze v případě, že by Váš otec ještě za svého života přístup do dokumentace zakázal, to ovšem nepředpokládáme.
Ze zdravotní dokumentace si můžete pořizovat výpisy a kopie, a ty pak můžete prokonzultovat s nezávislým lékařem nebo soudním znalcem, kteří Vám potvrdí, zda k pochybení nemocnice skutečně došlo. Pokud znalec shledá pochybení, můžete zvážit další kroky, které proti nemocnici podniknete. Doporučujeme zkusit nejprve s nemocnicí vyjednávat, teprve při neúspěchu se obrátit na soud se žalobou o náhradu škody, popř. na ochranu osobnosti. V takovém případě by bylo vhodné obrátit se na advokáta, který by Vás ve sporu zastupoval a má zkušenosti s medicínským právem. Promlčecí doba u škod na zdraví je dvouletá a začne běžet ve chvíli, kdy se poškozený dozví o škodě a o tom, kdo za ni odpovídá.
Pokud nemocnice nereaguje na Vaše stížnosti, můžete ještě podat stížnost na konkrétní lékaře k ČLK nebo si stěžovat zdravotní pojišťovně. Lhůta pro stížnost ČLK je 1 rok od doby, kdy došlo k neodbornému jednání lékaře.
Postupujte proto co nejrychleji, ať se vyhnete zmeškání lhůt.
Vaše Férová nemocnice
12.4.2010