Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Nemocnice nereaguje na požadavek na odškodnění
Dobrý den, při operaci byla přítelkyně popálená - sestra jí řekla, že se to občas stane. Řediteli jsem psal, jak to bude s hrazením léků. Byla to jejich chyba, museli jsem si je kupovat ze svého. Tak náš mail přeposlal primáři, ten odepsal, že léky zaplatí ze svého a přítelkyně si najde jiného doktora (před 14ti s ní řešil její snahu o přijití do jiného stavu o změně doktora ani slovo). Při uplatnění soukromé pojistky jí pojišťovna napsala, že nic nedostane, jelikož byla popálená při zákroku - obraťte se na nemocnici. Tak jsem se obrátil a nikdo se ani neodváží odpovědět. Co dál? Jít rovnou za právníkem? Díky.
Odpověď:
obrý den,
pravděpodobně se skutečně jednalo o chybu nemocnice, pokud chybu navíc sami přiznali. I kdyby to tak nebylo, v případě popálení by se mohlo jednat o „odpovědnost za škodu způsobenou okolnostmi, které mají původ v povaze přístroje nebo jiné věci, jichž bylo při plnění závazku použito“. V takovém případě by bylo zdravotnické zařízení odpovědno, i kdyby prokázalo, že lékaři nijak při zákroku nepochybili. Další pochybení by mohlo být v tom, že Vaše přítelkyně nebyla o tomto riziku pravděpodobně před zákrokem poučena. Pokud toto riziko občas nastane a není zcela zanedbatelné, podle našeho názoru měla být o této možnosti informována.
Vaší přítelkyni byla způsobena škoda na zdraví. Ta se obecně může skládat z více položek, a to z nákladů spojených s léčením (nejen náklady na léky, ale i doprava), ušlého zisku (ztráta výdělku) a bolestného a ztížení společenského uplatnění. Více se o tom dozvíte v často kladených otázkách, konkrétně v otázce Jak se stanovuje výše náhrady škody.
Zdravotnické zařízení, resp. primář v tomto případě, uznalo Váš nárok ohledně nákladů na léky. Toto uznání nároku však doporučujeme požadovat v písemné formě, a to přímo od zdravotnického zařízení, nikoliv pouhým mailem od primáře. Další výše uvedené složky způsobené škody můžete po nemocnici požadovat také, jak Vás na to odkázala i pojišťovna. Můžete si nechat u odborného lékaře posoudit bodové ohodnocení bolestného a částku v této výši uplatnit. Doporučujeme sepsat dopis, v němž vyčíslíte a doložíte jednotlivé položky Vašich nároků, a s uvedením lhůty, do kdy očekáváte odpověď nemocnice (např. 3 týdny), dopis doporučeně odeslat.
Pokud ve stanovené lhůtě nedostanete žádnou odpověď, můžete podat stížnost ke zřizovateli zdravotnického zařízení nebo k jeho registrujícímu orgánu (obvykle krajský úřad). Pokud však nemocnice v blízké době neučiní žádný krok k Vašemu odškodnění, nezbude Vám opravdu nic jiného, než se obrátit na advokáta a na soud. Jinak hrozí, že postupem času bude Váš nárok promlčen a odškodnění se už úspěšně nedomůžete.
Co se týče doporučení, ať si Vaše přítelkyně najde nového doktora, úplně jsme nepochopili, oč se jedná. Možná se lékař cítil dotčen Vaším požadavkem na odškodnění, proto nechce již Vaši přítelkyni léčit. Nemá právo sám jí odmítnout nadále poskytovat péči, pokud by ale vztahy mezi ním a Vaší přítelkyní byly narušeny, doporučujeme, aby sama změnila lékaře.
Vaše Férová nemocnice
24.12.2009