Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Nehoda v sanitce

Dobrý den,

dnes převáželi babičku sanitkou k běžnému vyšetření, babička seděla vzadu a říkala, že se připoutala, ale nikdo to nezkontroloval (což si myslím, že vzhledem k jejímu věku možná řidič měl).  Během jízdy řidič prudce zabrzdil, babička vyletěla za sedačky a zlomila si holenní kost pod kolenem (v koleni má umělý kloub), její stav je vážný. Babičce je 88 let a je silná diabetička.  V nemocnici jí řekli, že ji operovat nebudou, že si na to netroufnou vzhledem k jejímu věku a cukrovce a že budou hledat jinou nemocnici, kde by operace mohla proběhnout. Chci se zeptat, zda je řidič zodpovědný za to, co se stalo babičce (protože si to nezpůsobila vlastní vinou) a na koho se tedy v tomto případě obrátit a jak to řešit?

Děkuji za odpověď.

riko

Odpověď:

Dobrý den,

je nám líto, co se stalo Vaší babičce.

Úkolem řidiče vozidla zdravotnické záchranné služby je zabezpečovat odborný transport pacientů. Přepravovaná osoba má dle zákona povinnost být za jízdy připoutána bezpečnostním pásem, pokud je jím sedadlo povinně vybaveno.

Řidič má povinnost zajistit bezpečnost přepravovaných osob a zároveň poučit přepravovanou osobu o její povinnosti připoutat se bezpečnostním pásem. Za určitých výjimečných okolností, s přihlédnutím např. ke zdravotnímu stavu nebo věku přepravované osoby, by ji měl poučit o způsobu použití bezpečnostních pásů.

Důležitým aspektem je také to, z jakého důvodu řidič brzdil. I když by řidič za nepřipoutání přepravované osoby výjimečně odpovídal (s přihlédnutím ke zdravotnímu stavu či věku ad.), je nutné zvážit vliv dopravní nehody na vznik škody a nevycházet pouze z toho, že poškozená osoba nebyla připoutána.

Pokud jste přesvědčen, že došlo k pochybení v rámci postupu při přepravě pacientky, můžete podat stížnost k poskytovateli zdravotních služeb, v tomto případě tedy k samotné zdravotnické záchranné službě, kde řidič působí. Podání je bezplatné a je potřeba v něm vylíčit veškeré informace o tom, v čem konkrétně spatřujete pochybení a rovněž o průběhu poskytované péče. Stížností lze docílit omluvy a vysvětlení, potrestání řidiče v pracovněprávním vztahu a můžete také požadovat náhradu škody a navrhnout sami mimosoudní vyrovnání. Poskytovatel zdravotních služeb je povinen stížnost vyřídit do 30 dní, v odůvodněných případech pak až do 60 dní.

Pokud by k vyřešení sporu nevedlo podání stížnosti, můžete využít možnosti obrátit se na soud, v případě rozhodnutí řešit spor touto cestou Vám doporučujeme se obrátit se na advokáta. Ve sporu se bude muset dokázat, zda Vaše babička byla připoutána a zda řidič jel přiměřeně podmínkám, což nemusí být snadné.

Vaše Férová nemocnice

24.3.2016

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS