Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Neadekvátní péče o pacienta
Dobrý den,
obracím se na vás s následujícím dotazem
Moje maminka dostala cévní mozkovou příhodu s krvácením do obou komor. Péče v nemocnici byla úžasná, jak po medicínské stránce, tak po lidské. Ač byly prognózy nesmírně špatné, přesně po měsíci nabyla vědomí a jevila dále známky zlepšování jak motorických funkcí, tak komunikace a dál. Dále byla přemístěna na neurologické oddělení Jednotky Intenzivní Péče. Zde nebylo vše ideální, ale realizovala se kvalitní medicínská péče i intenzivní rehabilitace a logopedická intervence.
Vzhledem k tomu, že pobyt zde byl rovněž časově omezen kvůli platbám od zdravotní pojišťovny, byla nám nabídnuta následná péče - kvůli trachehostomii - pouze na odděleních Dlouhodobé Intenzivní Ošetřovatelské Péče ve třech městech. První oddělení mělo dlouhou časovou lhůtu k umístění, druhé cca týden, s tím, že se jim uvolnilo místo ze dne na den a maminku tam tedy přemístili. Webové stránky tohoto oddělení se tváří přátelsky, nicméně když jsem tam byla, realita jim naprosto neodpovídá. Na oddělení není jakýkoli dohled, jak lidský, tak přístrojový, lékař není přítomen ve všední dny odpoledne ani o víkendu a je zde naprosto otřesný lidský přístup. Hledali jsme s rodinnou co nejrychleji cestu, jak ji odtamtud dostat. Po čtyřech dnech byla odvezena na jiné oddělení neurologie. Zde byla týden a poté byla odvezena (na naše náklady v částce 16.000,-) jinam. V městě, odkud ji převezli, dle závěrů anesteziologicko-resuscitačního oddělení přehlédli nastupující infekci močových a dýchacích cest a stalo se, že díky ní, zhuštěnému hlenu a převozu se uvolnil tento hlen, ucpal tracheu a maminka přestala dýchat. Dvacet minut ji oživovali, poté převezli do zmíněného oddělení anesteziologicko-resuscitačního. Tam druhý den po převozu jevila náznaky samostatného dýchání, další den dýchala sama a byla odpojena od ventilátoru. Ten den mi primář sdělil, že ji budou moci převést v nejbližších dnech jinam. Nechtěla jsem se rozhodnout na místě, tak jsme se domluvili, že mu informaci o rozhodnutí předám den následující. Onen den (pátek 15.2.2013) mi sdělili na oddělení, že už tam maminka není, že ji převezli do jiného města na interní oddělení. V kómatu, s obtížemi s dýcháním, s akutní rozsáhlou infekcí, se širokospektrálními antibiotiky, aniž by nám dali vědět, neboť prý na nás, nejbližší rodinné příslušníky, ztratili kontakt. V současné době je na zmíněném oddělení, dýchá s podporou, infekce se zatím nedaří řešit, vědomí zatím nenabyla, motorická aktivita žádná.
Na základě této geneze mám několik podnětů k prošetření a prosím vás o radu ve věcech, které jsou relevantní k oficiální žádosti:
a) nejsou krácena práva uzdravujícího se pacienta, je-li mu přerušena péče a přeposlán na oddělení, kde se kvalita a intenzita péče zastaví či zhorší?
b) lze dát podnět k prošetření akreditace zařízení, které je jedno z mála oddělení Dlouhodobé Intenzivní Ošetřovatelské Péče, ale fakticky tuto péči náležející daným typům oddělení neposkytuje?
c) je reálné dát podnět k prošetření péče na neurologii, kde zanedbali infekt močových a dýchacích cest a odeslali pacienta na vzdálené oddělení?
d) lze dát podnět k prošetření ohledně ukončení péče na oddělení anesteziologicko-resuscitačního ohledně přeposlání pacienta jinam v takto závažném stavu bez uvědomění nejbližší rodiny?
Děkuji za vaši odpověď.
Jana
Odpověď:
Dobrý den,
k otázce pod bodem a)
S omezením plateb od zdravotní pojišťovny, které zmiňujete a které byly podle všeho příčinou k převozu Vaší matky do jiné nemocnice, nesouhlasíme a chápeme je jako velkou chybu v systému poskytování zdravotní péče. Každopádně vzhledem k tomu, že jsou součástí platného práva a ty vážou i postup lékařů, nařídili-li převoz a chyba je tedy bohužel spíše v zákoně a nikoliv v jejich jednání.
Domníváme se ale, že vzhledem k tomu, že jste svou matku převezla na základě nepravdivých informací na internetových stránkách nemocnice, mohla byste se pokusit obrátit na pojišťovnu, aby prošetřila její jednání. Navíc nám není jasné z jakého důvodu jste platili 16 000 Kč za převoz.
k otázce v bodě b)
Akreditace zdravotního zařízení vzniká na základě vztahu mezi zdravotnickým zařízením a tím, kdo je oprávněn provádět hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb na základě smlouvy mezi nimi a tato akreditace se vydává s platností na tři léta. Vy jako třetí osoba tak nemůžete do takovéhoto vztahu vstupovat a toto zařízení může o akreditaci přijít pouze tak, že staré pozbude platnosti a nové již nezíská, například právě proto, že nesplňuje podmínky k jejímu udělení.
Pokud se ale domníváte, že je stav zdravotního zařízení v takovém stavu, že není vůbec způsobilé k tomu poskytovat zdravotní služby, můžete podat podnět k zahájení správního řízení přímo tomu, kdo oprávnění k poskytování zdravotních služeb tomuto zařízení udělil (v tomto případě pravděpodobně krajský úřad) s tím, že se domníváte, že je zde k důvod k odejmutí tohoto oprávnění a na základě jakých skutečností jste tohoto názoru.
Co se zbytku Vašeho dotazu týče, tedy bodů c) a d), řešením situace může být podání stížnosti. V naší poradně je již celá řada jiných dotazů týkající se podávání stížností, nesouhlasíte-li s postupem zdravotnického zařízení, například Postup při nesprávné léčbě, Mozková mrtvice po operaci, či Stížnost a prošetření zanedbání péče lékařem. Další informace o stížnostech a jejich podávání naleznete také zde.
Vaše Férová nemocnice
7.5.2013