Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Nakvalitní zdravotní péče
Přeji Vám pěkný den a předem děkuji, pokud mi budete alespoň trochu nápomocni radou. Před šesti měsíci jsem absolvoval operaci pravostranné tříselné kýly. Prý jde obvykle o zcela banální operaci bez následků. Následkem ještě v nemocnici byl značný otok varlat, který tří dny po operaci konstatovala velká vizita. Obdržel jsem obklady a další propriety. Po dvou dnech byl propuštěn domů a asi po týdnu se dostavil na kontrolu. V té době otok ustal a já si stěžoval na podstatné zmenšení pravého varlete. Z hlediska chirurgie mi bylo sděleno, že to je následek pooperační, který se bohužel může stát a byl jsem odeslán na urologii do vedlejší ordinace. Ve zprávě urologie je uvedeno, že se jedná o ischemickou hypotrofii po operaci. Ústně lékař sdělil, že stav je nevratný a že byl zaviněn nedostatečným prokrvením, což mohlo být následkem nedostatečné pooperační péče. Můžu být rád, že nedošlo k atrofii. V urologické zprávě se uvádí, že odcházím ve stabilizovaném stavu. V chirurgické zprávě, že opouštím ambulanci v dobrém stavu. Já svůj stav nepovažuji za dobrý – už vůbec ne v některých dalších souvislostech. Uvedené zdravotní zařízení jsem už raději zatím vůbec nenavštívil. Také jsem situaci okrajově probíral s pojišťovnou v souvislosti s hrazením pobytu v nemocnici. Překvapilo mně, že kdyby šlo o úraz, pak by s hrazením nebyl žádný problém. Takhle se však mám obrátit na nemocnici. Je mi to trochu trapné. Co bych měl tedy dělat, pokud vůbec něco? Ještě jednou Vám děkuji za případnou odpověď.
Odpověď:
Dobrý den,
domníváte-li se, že došlo k pochybení při operaci, případně v následné pooperační péči, můžete si na ošetřující lékaře samozřejmě stěžovat. Doporučujeme však nejprve celou záležitost prodiskutovat přímo s dotyčným lékařem či jeho nadřízeným. Možná Vám poskytne uspokojivé vysvětlení.
Pokud diskuze s lékařem k ničemu nepovede, lze stížnost podat:
- vedoucímu zdravotnického zařízení, což bude zřejmě ředitel nemocnice,
- zřizovateli zdravotnického zařízení
- orgánu státní správy, který zdravotnické zařízení registroval (krajské úřady, Magistrát hlavního města Prahy),
- České lékařské komoře, kde si můžete stěžovat na konkrétního lékaře.
Uvedené stížnosti je možné kombinovat. Různé stížnosti se od sebe samozřejmě liší. Bližší informace naleznete v našem manuálu Jak být pacientem v České republice a zachovat si důstojnost v kapitole Právní prostředky k ochraně pacienta, část Stížnosti.
Žádná stížnost však nesmí být anonymní. Každá by měla obsahovat dostatek informací pro její vyřízení příslušným orgánem. Jedná-li se o složitější situaci, je často vhodné nejprve si vyžádat kopii zdravotnické dokumentace a poradit se s odborníkem.
Vzory stížností naleznete na našich stránkách Férové nemocnice.
Pokud by s lékařem nebyla možná žádná dohoda a nebyl byste spokojen ani s vyřízením stížnosti, příp. pokud požaduje náhradu škody, můžete celou záležitost řešit soudní cestou.
V takovém případě lze podat občanskoprávní žalobu. A to buď žalobu o náhradu škody nebo žalobu na ochranu osobnosti. V tomto případě doporučujeme věc předem konzultovat s advokátem, který se v problematice zdravotnického práva vyzná. Řízení před soudem je obvykle složité a nákladné. Bližší informace o soudním řízení naleznete též na našich stránkách.
Bohužel jsem přesně neporozuměli, jaký máte problém s úhradou pobytu v nemocnici, a proto Vám nedokážeme odpovědět. Pouze Vám můžeme sdělit,že za každý den pobytu v nemocnici se platí regulační poplatek 60 Kč. Můžete si také připlatit nadstandardní péči. Pokud se domníváte, že nemocnice vyúčtovala Váš pobyt v nemocnici špatně, můžete si podat stížnost zdravotní pojišťovně.
Vaše Férová nemocnice
4.2.2010