Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Lékařka vyhotovila špatný poukaz na brýle a byla arogantní

S věkem se mi začal zhoršovat zrak a tak jsem navštívila oční lékařku. Ta mi zjistila astigmatismus a předepsala mi brýle s vyosením. Již při předepisování na mne byla paní doktorka nepříjemná a arogantní, celé vyšetření trvalo jen pár minut. Po vyhotovení brýlí jsem zjistila, že na jedno oko vidím s brýlemi výrazně hůř než bez nich a sklo na druhém oku mi výrazně deformuje předměty ve střední vzádlenosti. Např. podívala-li jsem se s nimi z normální pracovní vzdálenosti na monitor, byl dole rozšířen asi o 8 cm. Brýle nešlo používat! Samozřejmě jsem je reklamovala v optice. Tam mi řekli, že brýle jsou vyrobeny přesně podle receptu. Nicméně byli i tak velmi milí a doporučili mi, ať si nechám udělat znalecký posudek a že pokud se ukáže chyba na jejich straně, skla bez jakýchkoli problému uhradí. Vyhledala jsem tedy na netu soudního znalce v oboru (shodou okolností jednoho z nejznámnějsích v republice, často publikujícího v lékařských časopisech). Velmi mne překvapilo, že brýle opravdu byly vyrobeny správně. Chybný byl předpis, a to výrazně mimo toleranci. S posudkem jsem šla brýle raklamovat k paní doktorce. Paní doktorka se na brýle ani na mé oči ani nepodívala, posudek si ofotila, prohlásila že reklamaci neuznává, doslova: "Nějaký hej, nebo počkej mi nebude opravovat recepty". Odmítla mi však dát písemně, že reklamaci neuznává, řekla, ať ji dám k soudu, že je stejně pojištěná a nechtěla se mnou dál komunikovat a s trojnásobným postupně se na intenzitě hlasu přibývajícím trojnásobným Sbohem! mě v podstatě vyhodila z ordinace. Jejím jednáním jsem byla značně dotčená, a to nejen pro to, že mi odmítla napsat skla nová a uhradit 4.500 Kč, které jsem za špatná skla musela zaplatit, ale také pro to, jak se ke mě chovala. Je mi 46 let, nikdy jsem neměla s žádným lékařem sebemenší konflikt a takové jednání mne opravdu ponížilo a urazilo. Paní doktorce jsem nicméně ještě poslala doporučený dopis s doručenkou, ve kterém jsem ji znovu žádala, aby ještě jednou, bez emocí posoudila situaci a požadovanou částku mi do 1 měsíce od doručení dopisu poslala na účet. Podotýkám, že stanovisko znalce je naprosto jednoznačné a že jsem si podle údajů naměřených soudním znalcem nechala na vlastní náklady udělat skla nová, na která vidím velmi dobře, a to od první chvíle, kdy jsem si je nasadila. Paní doktorka mi odpověděla dopisem, že jsem si žádný posudek neměla nechat dělat a měla jsem brýle nejdřív reklamovat u ní, že posudek byl zbytečný a že jsem u ní vlastně brýle nereklamovala a nedala jí možnost skla posoudit. To je samozřejmě nesmysl, byla jsem u ní (mohu to doložit potvrzenou propustkou od zaměstnavatele), brýle jsem řádně reklamovala. To, že jsem měla s sebou posudek přece nic na věci nemění. Já přece původně netušila, skla jsou špatně předepsaná, to jsem věděla až ze stanoviska znalce. A na druhou stranu, paní doktorka se se mnou odmítla bavit, když jsem měla posudek, že pochybila. Jak by to asi vypadalo, když bych tam přišla bez něho. To už by se se mnou zrejmě nebavila vůbec. Zvažuji i možnost skutečně se o náhradu škody soudit, znalecký posudek je jednoznačný. Ale právní zástupkyně, kterou jsem oslovila, mi řekla, že paní doktorka zrejmě hodlá popřít, že jsem skla u ní byla reklamovat. Měla tam v té době dvě sestřičky, já svědka nemám žádného. Mám jen na propustce od zaměstnavatele potvrzenou skutečnost, že jsem tam byla den po obdržení stanoviska znalce. Právo prý je sice na mé straně, ale že z dopisu paní doktorky je znát, že tuto situaci neřeší poprvé a že se skutečně může stát, že to, že jsem brýle reklamovala neprokážu. A taky soudit se k vůli 4.500 Kč (byť je to více jak třetina mého měsíčního příjmu) není ideální. Na straně druhé s tím zřejmě paní doktorka počítá a asi to nebude první případ. Nejsem žádny kverulant, jen si myslím, že každý má odpovědnost za svou práci. Nikdo není neomylný, chyba se stát může, byť chybně byla předepsána obě skla. Kdyby se paní doktorka chovala alespoň slušně, asi bych to prostě vzdala. Chtěla bych se zeptat, zda si myslíte, že mám šanci prokázat, že jsem brýle skutečně reklamovala a zda bych tím pádem u případného soudu měla šanci.

Odpověď:

Dobrý den,

především Vám doporučujeme na jednání lékařky podat stížnost k České lékařské komoře. I když komora uznává odůvodněným jen zlomek případů, určitě je alespoň dobré upozornit na nevhodné chování lékařky.

Co se týče Vašeho dotazu, zda máte u soudu šanci, je to složitější posoudit. Píšete o reklamaci, ale podle našeho názoru se na práci lékařky vůbec reklamace nevztahuje, neboť nejde o výrobek zhotovený na zakázku, ale o službu. V tomto případě se dle našeho názoru ani neuplatní reklamační lhůta, ale jen promlčecí lhůta občanského zákoníku k náhradě škody. Tato lhůta by ve Vašem případě byla dva roky pravděpodobně ode dne, kdy jste obdržela znalecký posudek.

I kdyby se neprokázalo, že jste byla osobně výkon lékařky "reklamovat", tak samotný dopis, který jste jí následně poslala, dostatečně prokazuje, že jste nárok uplatnila. Podle našeho názoru tedy nic nebrání podání žaloby k soudu o náhradu škody. Samozřejmě k posouzení případu by bylo třeba znát bližší podrobnosti, např. i ohledně časů událostí apod.

Zkuste se také na právní názor dotázat na Sdružení obrany spotřebitelů.

Vaše Férová nemocnice

15.9.2010

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS