Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Jak postupovat při nepokojenosti v léčebně
Dobrý den, přítel byl odvezen do nemocnice a poté do protialkoholní léčebny na nedobrovolný pobyt. Nejdříve byl cca 1 měsíc na interně, kde s lékaři spolupracoval, pomáhal dokonce při problémech s ostatními pacienty, s pobytem souhlasí, chování v pořádku bez komplikací. Měl být přeložen na 4 měsíce na protialkoholní oddělení. Ovšem překvapil mě postup tamní primářky, která jakmile přítel přestoupil na její oddělení byl okamžitě přeložen na 1rok na oddělení, určené pro dlouhodobu léčbu osob s těžkou poruchou osobnosti vč. alkoholové demence. Opravdu tento postup nachápu a připadá mi naprosto zcestný, ostatní lékaři v léčebně od toho dávají ruce pryč jelikož paní primářka tam má velké slovo a nechtějí si to s ní rozházet, což mi bylo řečeno do očí. Nemohli byste mi poradit na koho se obrátit nebo jak se dá tato situace řešit? Velice Vám děkuji za případnou odpověď. Martin
Odpověď:
Dobrý den,
z Vašeho dotazu vyplývá, že nesouhlasíte s rozhodnutím primářky a zvolený postup považujete za nevhodný a bezúčelný.
Ze zákona vyplývá, že pacient, teda Váš přítel (a osoby jim určené) má právo být informován také o účelu poskytované zdravotní péče a léčebných výkonů (§ 23 zákona o péči o zdraví lidu).
Pokud tyto informace máte a navzdory tomu nesouhlasíte s postupem anebo Vám tyto informace odmítají dát a není možná domluva se samotnou primářkou, můžete na ni podat stížnost vedoucímu zdravotnického zařízení, tedy řediteli nemocnice, a požadovat nápravu. Pokud neuspějete ani tady, můžete si stěžovat u orgánu, který nemocnici zřizoval nebo registroval. Podmínky na místech, kde jsou osoby omezeny na osobní svobodě, je oprávněn prošetřit také veřejný ochránce práv.
Další informace a vzory stížností naleznete také zde.
Vaše Férová nemocnice
12.2.2009