Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Fyzioterapie
Dobrý den,
jsem po operaci a tento týden mi po vyndání stehů byly napsány fyzioterapie. Jelikož jedna paní dělá fyzioterapie u nás na vesnici, zvolila jsem tuto variantu, abych nemusela nikam dojíždět. Dneska jsem byla na první fyzioterapii a na žádance jsem měla psané 3 procedury se zaměřením na protažení achilovy šlachy. Nicméně paní fyzioterapeutka mi nohu jen namazala masážním krémem a po 5 minutách mi řekla, že je to pro dnešek vše. Když jsem dřív chodila na rehabilitace do nemocnice, cvičili se mnou zhruba 45 minut.
Ráda bych se proto zeptala, když jsem nespokojená s touto fyzioterapeutkou, je ještě možné si žádanku od lékaře od ní vyžádat zpět? Byla jsem u ní zatím jen jednou. Ptám se proto, protože vím, že si na tu žádanku již něco psala zezadu. A pokud to již nepůjde, jelikož si nemapatuju, co vše za procedury jsem měla na žádance napsané, je možné, aby mi názvy procedur nadiktovala a novou žádanku mi vystavila moje obvodní lékařka? Nebo by mi ji vystavili pouze jen v nemocnici, kde jsem byla operovaná, kde mi vystavili tu původní?
Předem děkuji za Vaši odpověď.
Péťa
Odpověď:
Dobrý den,
V úvodu nám dovolte se omluvit za zpoždění s odpovědí, toto zpoždění bylo způsobeno velkou vytížensotí naší poradny.
Bohužel, jakožto právní poradna nejsme schopni zhodnotit po odborné stránce jednání Vaší fyzioterapeutky. Nicméně, dle zákona č. 96/2004 Sb., se fyzioterapeut řadí mezi zdravotnické pracovníky způsobilé k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu po získání odborné a specializované způsobilosti. Na tyto pracovníky se vztahuje zák. č. 372/2011 Sb., jelikož jejich činnost lze řadit mezi zdravotní služby v souladu s § 2 odst. 2 písm. a) tohoto zákona.
V případě, že nejste spokojena s poskytovanými službami, samozřejmě Vám nic nebrání zvolit si nového poskytovatele služeb. Bohužel, navrácení žádanky v případě, že jste o to nepožádala ihned poté, co Vám terapeutka sdělila, že terapii ukončila, aniž by provedla potřebné procedury, již zpětně s největší pravděpodobností nebude možné. Bylo by tedy, zřejmě, na místě, nejprve s paní fyzioterapeutkou promluvit, vyjádřit svoji nespokojenost a domluvit se s ní na nápravě. Pokud jste se však již pevně rozhodla, že chcete lékaře změnit, Váš praktický lékař by Vám mohl vypsat dle údajů ve zdravotnické dokumentaci novou žádanku.
Dále máte možnost podat stížnost dle § 93 a násl. zák. 372/2011 Sb., kterou můžete předat poskytovateli služeb, tedy fyzioteraputce, ta se k ní bude muset do 30 dnů vyjádřit, případně, pokud by k tomu nebyla způsobilá, do 5 dnů od předání stížnosti, v souladu s § 93 odst. 3 písm. b), prokazatelně předat věcně příslušnému orgánu. Máte, samozřejmě, možnost tuto stížnost adresovat přímo tomuto orgánu, který se stížností bude dále zabývat (v tomto případě zřejmě příslušnému krajskému úřadu) - dle § 94 předmětného zákona má tento orgán povinnost vyřídit stížnost do 30 dnů od jejího doručení, případně 90 dnů v případě, že je nutno stanovit nezávislého odborníka nebo 120 dnů v případě, že je třeba ustavit nezávislou odbornou komisi. Pokud tent orgán sezná, že došlo k porušení povinností fyzioterapeuta a Vašich práv, v souladu s § 96 uloží nápravná opatření nebo předá podnět jinému orgánu k dalšímu vyšetření.
Dále můžete podat stížnost k Vaší zdravotní pojišťovně, pokud má s fyzioterapeutkou smlouvu a její činnost byla hrazena z veřejného zdravotního pojištění (tj. neoprávněné vybírání poplatků, neprovedení vyúčtovaného výkonu atp.). V takovém případě pojišťovna přezkoumá činnost fyzioterapeutky a v případě, že její jednání zhodnotí skutečně jako neadekvátní, může s ní následně rozvázat smlouvu, případně předat podnět dalším orgánům.
S pozdravem
Vaše Férová nemocnice
31.3.2016