Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Estetický vzhled zubní náhrady
Dobrý den, dnes mi byla předána u zubní lékařky zhotovená částečná zubní náhada, snímatelná. Náhrada zatím sedí, ale barva zhotovených zubů nebyla lékařkou určována a tak nyní je náhrada odlišné barvy od vlastních zubů (je bělejší než vlastní zuby), nevypadá to dobře. Prosím o radu, jak se mám zachovat a na co mám nárok v této situaci. Děkuji Vám
any
Odpověď:
Dobrý den,
vytvořením této zubní náhrady jste se svým zubním lékařem uzavřela smlouvu o zhotovení věci na zakázku. Z toho pro Vás plynou i náležitá práva a to především, aby jste tuto náhradu obdržela ve stavu bezvadném. Mezi případné vady věci může patřit právě i například estetický vzhled, který může být u mnoha druhů předmětů podstatnou vlastností věci. Domníváme se, že barva náhrady, která je znatelně odlišná od Vašich zubů je podstatnou vadou u tohoto typu věci a tak bezvadnou jistě není. Máte tedy podle nás právo tuto náhradu reklamovat.
Podle našeho názoru je vhodné Váš problém nejprve řešit cestou smírnou skrze domluvu. Pokud by domluva nepomohla, doporučili bychom Vám, abyste si vyžádala od svého lékaře svou zdravotnickou dokumentaci a dále ji konzultovala s lékařem ke kterému máte důvěru.
Vyžádejte si stanovisko jiného lékaře na stav Vaší náhrady a postupu Vašeho zubního lékaře a i případně na základě tohoto stanoviska se pokuste s Vaším lékařem domluvit na nápravě. Vysvětlete mu, že zuby zjevně nevyhovují barvou a že jaký to pro Vás představuje problém a pokuste se s ním dohodnout na nápravě. Vždy je nejlepší jakékoliv podobné problémy nejprve řešit smírnou domluvou, avšak i přesto si dávejte pozor, aby Vám neutekla záruční lhůta pro případnou reklamaci.
U zhotovení věci na zakázku zákon stanoví obecnou záruční dobu šest měsíců, kterou nemůže lékař bez Vašeho souhlasu nijak odepřít či zkrátit a to od momentu převzetí věci. Vzhledem k tomu, že jste náhradu převzala teprve nedávno, máte ještě dost času na její reklamování. V případě, že vada Vaší náhrady lze odstranit, jste oprávněna požadovat její odstranění po Vašem lékaři bezplatně a to bez zbytečného odkladu. Pokud by vada odstranitelná nebyla, máte právo na vrácení peněz. Přesto je jistě lepší se dohodnout na opravě.
Při reklamaci náhrady si také od zubního lékaře vyžádejte potvrzení, aby bylo nezpochybnitelné, že jste opravdu reklamovala náhradu včas. Pokud byste měla s vyřizováním reklamace problémy, doporučujeme se obrátit na Sdružení ochrany spotřebitelů do jehož kompetencí spadají i takovéto případy.
Vaše Férová nemocnice.
11.11.2013