Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Alergická reakce na rovnátka
Dobrý den, po nasazení rovnátek se u mě projevila pravděpodobně alergická reakce (nateklé sliznice, špatné dýchání, stav až na kolaps). Byla jsem dvakrát u ortodontisty, který mi tvrdil, že se s něčím takovým nikdy nesetkal, nicméně odstranil mi latexovou část rovnátek. Můj stav se nezlepšil a po dalším týdnu jsem se rozhodla rovnátka si nechat odstranit, nebylo možné tyto stavy vydržet. Ortodontista mi tvrdí, že se s ničím takovým nikdy nesetkal. To mě překvapilo, protože jen na internetu je o tom spousta textů. Mám pocit, že mi lže. Můžu se dožadovat vrácení peněz nebo náhrady? Měl mě na možnost alergické reakce předem upozornit? Děkuji
Gabriela
Odpověď:
Dobrý den,
dle § 31 odst. 1 a) zákona o zdravotních službách Vás lékař musí předem srozumitelně informovat o navrženém individuálním léčebném postupu, což zahrnuje i popis možných rizik pro Vás jako pacienta. Zároveň ale máte i Vy, jakožto pacient, dle § 41 odst. 1 d) zákona o zdravotních službách povinnost pravdivě informovat Vašeho ošetřujícího zdravotního pracovníka o skutečnostech podstatných pro poskytování zdravotních služeb. Ze zákona máte tedy povinnost nahlásit svému ošetřujícímu lékaři všechny Vaše Vám známé alergie.
Pokud máte podezření, že Váš lékař pochybil a i přes Vámi sdělené alergie Vám předepsal rovnátka z takového materiálu, máte možnost se proti tomuto pochybení bránit stížností.
Stížnost je upravena v § 93 a násl. zákona o zdravotních službách a podává se poskytovateli zdravotních služeb, proti kterému směřuje, tedy samotnému lékaři nebo např. řediteli nemocnice. Obsahem stížnosti by měl být dostatek informací k jejímu vyřízení, stížnost nesmí být podána anonymně. Poskytovatel je pak povinen tuto stížnost vyřídit do 30 dnů, někdy však tato lhůta může být prodloužena o dalších 30 dnů. V případě, že byste nebyla s vyřízením stížnosti spokojena, máte právo se obrátit na správní orgán, u kterého znovu podáte stížnost a uvedete důvody, proč nesouhlasíte s vyřízením stížnosti. Tento správní orgán má pak na vyřízení
- 30 dní od obdržení stížnosti (může být prodlouženo o dalších 30 dní)
- 90 dní v případě, že je nutné ustavit nezávislého odborníka ode dne jeho ustavení (může být prodlouženo o dalších 60 dní)
- 120 dní pokud je třeba ustavit nezávislou odbornou komisi ode dne jejího ustavení (může být prodlouženo o dalších 60 dní).
Více informací o podávání stížností naleznete zde.
Nicméně, lékař nemůže předvídat všechny alergie, takže pokud se jednalo o u Vás dosud neznámou alergii, Váš lékař Vás předem ani upozornit nemohl.
Na vyhotovení rovnátek se právně pohlíží jako na smlouvu o dílo. Váš zubní lékař jakožto zhotovitel odpovídá za vady na rovnátcích po dobu dvou let. Pokud by tedy Váš zubní lékař vyhotovil rovnátka z materiálu, na který jste alergická, i přesto že jste mu předem alergii oznámila, jednalo by se o podstatnou vadu, jelikož jsou tím rovnátka pro Vás nepoužitelná. Při reklamaci pak máte nárok si zvolit:
- odstoupení od smlouvy a vrácení peněz
- zhotovení nových rovnátek
- opravu rovnátek či jejich součástí
- slevu z kupní ceny.
Pokud však byla pro Vás rovnátka nepoužitelná z důvodu alergie, kterou Váš lékař nemohl předvídat a nejednalo se tak o pochybení z jeho strany, nemá povinnost Vám peníze vracet.
Zároveň máte také možnost si vyžádat kopii Vaší zdravotnické dokumentace (§ 65 odst. 1 a) zákona o zdravotních službách) a zajistit si posudek od nezávislého lékařského znalce, který může posoudit, zda nedošlo ze strany Vašeho zubního lékaře k zanedbání péče.
S pozdravem
Vaše Férová nemocnice
21.3.2018