Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Odmítání pacienta - klienta z důvodů nákladnější léčby
Prosím o radu,pro následnou kontrolu u lékaře.
Dnes mi bylo oznámeno soukromým lékařem -specialistou, že od zdravotní pojišťovny (kde jsem registrována 46let) kvůli mé nákladné indikované léčbě (Pradaxou) obdržela vysokou pokutu z důvodu překročení limitu. Bylo mi naznačeno, že by nadále nechtěl tyto pokuty platit.Čímž si vysvětluji, že bych si měla asi hledat někoho jiného. Prosím o radu, jaký mám zvolit další postup. Zda-li přejít k větší zdravotní pojišťovně, nebo hledat si sama nového specialistu? A co když se dostanu do té samé prekérní situace?
Mockrát děkuji.
Lola
Odpověď:
Dobrý den,
zákon Vašemu lékaři neumožňuje odmítnout další poskytování zdravotních služeb jen proto, že je Vaše péče nákladná. Lékař by Vás především měl informovat o možnosti výměny léčivého přípravku za jiný, který by byl stejně vhodný pro léčbu Vašeho onemocnění a zároveň méně nákladný. Zkuste s ním proto tuto možnost probrat.
V případě, že je léčba Pradaxou jedinou vhodnou léčbou, je zde několik možností, jak Vaši situaci řešit:
- uhradit léčivý přípravek zcela vlastními prostředky
- napadnout stanovisko zdravotní pojišťovny, tedy tvrdit, že zvolená léčba splňuje zákonné podmínky úhrady, tedy že poskytované zdravotní služby:
o odpovídají Vašemu zdravotnímu stavu a účelu, jehož má být jejich poskytnutím dosaženo, a jsou pro Vás přiměřeně bezpečné,
o jsou v souladu se současnými dostupnými poznatky lékařské vědy,
o existují důkazy o jejich účinnosti vzhledem k účelu jejich poskytování.
- podat stížnost na pojišťovnu k Ministerstvu zdravotnictví
- požádat zdravotní pojišťovnu o mimořádnou úhradu péče jinak nehrazené s tvrzením, že se jedná o jedinou možnost péče v souladu s § 16 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění.
Prosím přečtěte si dokument, jakým způsobem postupovat při odmítnutí úhrady pojišťovnou naleznete také v článku Platformy zdravotních pojištěnců s názvem Ukončování úhrady nákladné péče: Rady pro pojištěnce.
Jednou z kontroverznějších variant postupu je také změna zdravotní pojišťovny (je ovšem třeba zažádat půlroku předem). Můžete tak zkusit péči nárokovat znovu u jiné pojišťovny a postup opakovat. Jednotlivé pojišťovny však často v případě státem nehrazené péče zaujímají obdobná stanoviska.
Přejeme Vám hodně sil,
Vaše Férová nemocnice
9.6.2014