Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Zubní zákrok pacientce nepomohl a bylo nutné další ošetření, jak je to s úhradou?

Dobrý den, dne 27. 7. byla manželka v odpoledních hodinách na plánovaném zákroku u zubaře, který ji ošetřil zubní kaz, vyplnil zubní kanálky. Celková cena zákroku cca 2.000,-. Druhý den si manželka stěžovala na přetrvávající, ale snesitelnou bolest. Třetí den ráno již byla bolest nesnesitelná a tvář otekla, pokusila se kontaktovat ošetřujícího zubaře, který bohužel odjel na dovolenou. Lékař předal telefonní kontakt na zastupující zubní lékařku, kde jsme se domluvili na hodině ošetření. Zastupující zubařka (vedlejší ordinace) přijala manželku na ošetření a ošetřený zub po zvážení variant vytrhla. Další náklady na ošetření cca 500,- + 90,- poplatek za pohotovost. Je možné v tomto případě reklamovat prvotní ošetření? Bylo účtování poplatku 90,- Kč za pohotovost oprávněné? Děkuji za Váš názor.

Odpověď:

Dobrý den,

to, zda byl nebo nebyl dodržen správný lékařský postup, nedokážeme jako právníci posoudit, bylo by tedy vhodné  se v této věci obrátit na odborníka v oblasti zubní medicíny, aby se vyjádřil k postupu prvního ošetřujícího zubaře Vaší manželky.

Pokud na základě odborného zhodnocení dojdete k závěru, že postup zubaře nebyl správný, bylo by možné požadovat náhradu škody, a to jak za uhrazený úkon čištění kanálků, tak za další nutné úkony. Doporučujeme věc řešit v prvé řadě dohodou s lékařem, v případě neúspěchu je pak možné podat stížnost na zdravotní odbor krajského úřadu, případně se obrátit na soud. Domníváme se, že v případě jako je ten Váš, budete jen těžko prokazovat, že lékař pochybil. Pokud lékař sám nepřizná pochybení a například nevrátí uhrazené peníze za prvotní zákrok, jen těžko se budete navrácení peněz domáhat před soudy.
Nárok na reklamaci v tomto případě ale nevznikne, nejde totiž o zhotovení věci na zakázku, ale pouze o lékařský zákrok.

Konečně poplatek za pohotovost (90 Kč) se vztahuje také k návštěvě, kdy je zubním lékařem provedeno akutní ošetření v ordinační době nebo mimo ni a pacient není u tohoto zubního lékaře registrován. To se ale týká pouze zubních lékařů poskytujících „lékařskou službu první pomoci.“ Tu organizuje stát nejčastěji pomocí zařízení jejichž je zřizovatelem, případně pomocí smluv se soukromými lékaři. Jejich seznam (i když nevíme nakolik aktuální) podle jednotlivých okresů nejdete na http://www.prvnipomoc.cz/. Pokud takovou smlouvu lékař nemá, může vybírat pouze 30 Kč.

Vaše Férová nemocnice

30.7.2010

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS