Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Zubař odmítl ošetřit pacienta s bolestí zubu ale bez peněz
Dobrý den,
Přítel má zkažený zub a začal trpět bolestí, byl objednán ke svému zubaři, ale ten mu odmítl zub opravit, protože u sebe přítel zrovna neměl hotovost a chtěl se dohodnout na zaplacení při příští navštěvě. Má na to zubní lékař právo?
Předem děkuji za odpověd.
FN
Odpověď:
Dobrý den,
Mrzí nás, že jste se setkali s takovou situací. Žádný lékař by neměl odmítnout ošetření pacienta trpícího akutní bolestí, pokud je mu schopen pomoci. To, že pacienta, který potřebuje neodkladnou péči (například: situace která může ohrozit život pacienta, vést k předčasné smrti, situace které způsobuji intenzivní bolest, situace které způsobuji změny v chování pacienta) nelze odmítnout, vyplývá ze zákona o zdravotních službách, viz zde.
Na druhou stranu, pacientovi je zákonem ukládána povinnost hradí služby, které nejsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění, přičemž ze zákona nevyplývá způsob této platby a záleží, tak na domluvě mezi pacientem a lékařem. Způsob platby i její výše v případě služeb nehrazených z veřejného zdravotního pojištění má být zřejmý z ceníku, který lékař musí zveřejnit.
Pokud uvedené shrneme, lékař se mohl dopustit pochybení, tím že nenabídl Vašemu přítelovi takový zákrok, který by byl hrazený z veřejného zdravotního pojištění a vedl by ke zmírnění bolesti (např. vytržení zubu, nebo odstranění kazu a aplikace plomby). Jestliže se ale Váš partner rozhodl pro využití služeb nehrazených ze zdravotního pojištění (např. jiná než amalgamová plomba), mohl lékař vyžadovat platbu na místě a jejím zaplacením mohl podmiňovat poskytnutí takových služeb.
S pozdravem.
Vaše Férová nemocnice
24.1.2017