Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Reklamace celokeramických korunek
Dobrý den,
Mám týden 6 celokeramicých korunek na předních zubech a 3 cítím tak volně, jakoby tam byla nějaká vůle a špatně se mi používají, jakoby nebyly moje.
Byla jsem u svého zubního lékaře a dle něj nic špatně není a mám měsíc počkat, že to budou asi kořeny. Když jsem se ptala, co bude po tom měsíci, kdyby se nic nespravilo, tak o tom nechtěl ani slyšet, tudíž mi ani neodpověděl.
Nechci malovat čerta na zeď, ale co kdyby můj pocit uvolnění byl i po tom měsíci pořád stejný? Jak já to dokážu? To mi pak takhle zůstane navždy nebo dokud nenašetřím dalších 10 000,- ?
Celkem mě to děsí, když neznám všechny možnosti a odpovědi.
Děkuji moc za ochotu a čas
Sosinka
Odpověď:
Dobrý den,
Jestli se Vám po měsíci korunky "neustálí" a budete v nich nadále cítit vůli, můžete je u svého zubaře reklamovat. Vůli v korunkách nemusíte prokazovat, stačí ji lékaři sdělit jako důvod reklamace.
Jestliže byla korunka zhotovena již tento rok, řídí se reklamace ustanoveními nového občanského zákoníku, který nabyl účinnosti 1. 1. 2014. Dle něj si můžete ihned při oznámení vady lékaři sama zvolit způsob reklamace. Můžete požadovat odstranění vady dodáním nových korunek. Můžete však také rovnou požadovat odstoupení od smlouvy a vrácení peněz. Toto právo volby ovšem musíte uplatnit ihned při oznámení vady.
Jestliže nastane první možnost a rozhodnete se pro odstranění vady dodáním nových korunek, musí lékař vadu odstranit do 30 dní. Pokud by lékař do této lhůty vadu neodstranil, měla byste možnost odstoupit od smlouvy a požadovat peníze zpět. Stejně tak můžete odstoupit od smlouvy v případě, že by korunky opakovaně vypadávaly. V takovém případě totiž nemůžete věc řádně používat kvůli opakovanému výskytu vady po opravě.
Při případném uplatnění záruky si o něm od zubaře vyžádejte písemné potvrzení, aby nebylo možné zpochybnit, že jste korunky reklamovala včas. Pokud byste měla s vyřizováním reklamace problémy, doporučujeme se obrátit na Sdružení ochrany spotřebitelů.
Doporučujeme se tedy snažit s lékařem domluvit a trvat na svých výše uvedených právech. Problémy podobné tomu vašemu jsme v naší poradně v minulosti již řešili, například zde vám mohou být objasněny další dotazy.
Vaše Férová nemocnice
4.3.2014