Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Regulační poplatek za ošetření sestrou

Dobrý den, šla jsem s nachlazením ke své lékařce. Po příchodu do ordinace mě sestra informovala, že paní doktorka je nemocná, vypsala mi tedy jen neschopenku do práce a poradila mi, abych kloktala vodu se solí a dávala si studené obklady (nedala mi žádný recept). Za toto jsem zaplatila regulační poplatek 30,- Kč. Když jsem se šla nechat uschopnit (to už tam lékařka byla) jsem opět hovořila jen se sestrou, která mi jen dala na neschopenku razítko a napsala datum a opět jsem musela za tento úkon zaplatit 30,- Kč. Zajímalo by mě, jestli po mě byly požadovány poplatky oprávněně? Děkuji za odpověď.

Odpověď:

Dobrý den,

regulační poplatky se platí za návštěvu lékaře, při které bylo provedeno tzv. klinické vyšetření (tj. mimo jiné vyšetření konané za účelem navržení léčebného postupu, kontrol zdravotního stavu pacienta a nebo také za účelem kontroly výsledků dané lékařské péče).

Standardně se tedy regulační poplatky platí i při vyšetření, u nichž se uznává (či ukončuje) dočasná pracovní neschopnost pacienta. Při těchto úkonech je třeba být vždy řádně odborně vyšetřen lékařem. Obecně řečeno se tedy za Vámi zmiňované úkony regulační poplatek opravdu platí.

Ve Vašem případě Vám však řádné vyšetření nebylo poskytnuto, a proto Vám také byla bez potřebných podkladů vydána neschopenka. Neprovedla-li tedy Vaše lékařka nezbytná vyšetření, regulační poplatek jste za těchto podmínek vůbec zaplatit neměla.

V praxi se s postupem, kdy zdravotní sestry vycházejí pacientům vstříc i tam, kde by neměly, setkáváme často a je otázkou, zda je o onom postupu seznámen také lékař, s kterým by se měl pacient jako první pokusit domluvit na provedení vyšetření, případně na vrácení regulačního poplatku.

Pokud byste v tomto při objasňování dané situace neuspěla, můžete podat stížnost Vaší zdravotní pojišťovně, kterou bude samozřejmě vždy zajímat, jestli proplácí vyšetření, co skutečně proběhla, anebo tomu tak není. Více o možnostech podat stížnost se můžete dočíst např. zde.

Vaše Férová nemocnice

15.5.2010

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS