Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Regulační charakter poplatků?
Dobrý den. Proč se poplatkům říká "regulační"?
Člověk by řekl, že mají regulační charakter, tzn. mají omezit počet zbytečných návštěv u lékaře, plýtvání a zneužívání zdravotních služeb. V praxi se ale vybírají v přesně opačných případech. Kupříkladu k zubaři se má chodit na preventivní prohlídku dvakrát ročně, druhá prohlídka v roce by měla být zdarma, teoreticky, prakticky záleží na tom, jestli Vám provedli nějaký výkon. Pokud ano, platíte. Nebo jste nemocní. Člověk je v pracovní neschopnosti, jde na kontrolu k lékaři, ten jej prohlédne, uschopní, a opět platíte.
Co se tu reguluje? Preventivní prohlídky můžete vynechat (i když to jistě nebylo úmyslem při zavedení poplatků), ale neschopenky se bez návštěvy lékaře nezbavíte.
Proč se mate veřejnost? Prostě se platí vždy a jde o poplatky za návštěvu lékaře, řekl bych tedy zdravotnické poplatky.
Když jdete k lékaři, nic nepotřebujete a zbytečně jej zdržujete (lékař neprovede žádný výkon), neplatíte nic, není třeba nic regulovat.
Děkuji Vám.
Tomáš
Odpověď:
Dobrý den. Máte pravdu, že regulační poplatky byly zavedeny s účelem, aby omezily plýtvání a zneužívání zdravotnických služeb. Podle vyjádření ministerstva zdravotnictví by měly mít jakýsi výchovný charakter a vést lidi k regulaci (snížení) vysoké spotřeby léků a návštěv lékaře. Tím se mají ušetřit prostředky veřejného zdravotního pojištění na to, co bude doopravdy potřeba (a zbytečně pořízené léky se nevyhodí), očekává se také zlepšení kvality zdravotních služeb, protože lékaři budou mít více času na jednotlivé pacienty.
Ponecháním bezplatných preventivních prohlídek bylo nejspíše zamýšleno to, aby na ni občané pravidelně docházeli, čímž v mnoha případech dojde ke včasnému odhalení některých zdravotních komplikací. Ty by se projevili záhy a občan by tak musel například již s většími zdravotními komplikacemi navštívit lékaře vícekrát. Ponecháním zrušení "neschopenky" v moci lékaře je pravděpodobně zamýšleno, aby nedocházelo k obcházení sociálního systému a zároveň, aby občané končili neschopenku až v případě, že jsou dostateně vyléčeni. Tzn. aby bylo minimalizováno riziko opětovného návratu na neschopenku, případně nakažení ostatních občanů, což by ve výsledku znamenalo opět více zbytečných návštěv lékaře.
Zároveň by občan neměl platit regulační poplatek ani v okamžiku, kdy se jedná o pokračující výkon, či zákrok. Jedná se především o situace, kdy na základě prvního vyšetření (preventivního, či placeného regulačním poplatkem) je třeba provést vyšetření navazující (např. u zubaře čištění zubních kanálků).
Chápeme, že systém není bez chyb a ne vždy se s prostředky nakádá zcela efektivně a je zde mnoho prostoru pro zlepšení. Bohužel v současné době je systém nastaven tímto způsobem a není v moci naší poradny je změnit.
Vaše Férová nemocnice.
3.10.2011