Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Příliš vysoké platby u zubaře

Dobrý den, chodím po půl roce na preventivní prohlídky k zubnímu lékaři. Nejen, že pokaždé platím 30 Kč poplatek ( což by se prý měl platit jen jeden v roce), ale i za každý standardní zákrok, který je dle mého názoru hrazen pojišťovnou. Jedná se o opravení zubu amalgámem, na který musím už léta pokaždé doplácet. Mé dceři bez jakéhokoli upozornění, že bude doplácet za malinkou opravu jednoho předního zubu, zubař naúčtoval cca 1 600 Kč. Nezdá se mi tento postup správný. Amalgám by měla snad proplácet pojišťovna (VZP), se kterou má lékař smlouvu a nadstandardní služby, které si neobjednám, by lékař neměl provádět a účtovat pak nehorázné sumy. Prosím Vás o radu, jak se můžeme bránit a jak postupovat. Předem děkuji.

Odpověď:

Dobrý den,

ze zákona máte nárok na jednu bezplatnou preventivní prohlídku u zubaře za rok. Pokud po Vás však lékař požaduje regulační poplatek za obě prohlídky, postupuje protiprávně. Každé zařízení, které vybírá regulační poplatky, musí pacientům na jejich žádost vydat potvrzení o zaplacení regulačního poplatku. Doporučujeme Vám tedy si potvrzení o zaplacení regulačního poplatku vyžádat a pečlivě uschovat. Pokud po Vás bude lékař požadovat regulační poplatek i při druhé kontrole v roce, upozorněte ho na to, že jste již poplatek platila při první kontrole. Můžete ho také upozornit na možnost podat stížnost ke zdravotní pojišťovně. Pokud i tak bude regulační poplatek vyžadovat, opět si vyžádejte potvrzení o zaplacení. To Vám následně poslouží pro podložení své stížnosti ke zdravotní pojišťovně (viz dále).

Amalgámová výplň zubu patří opravdu mezi úkony, které jsou hrazeny zdravotní pojišťovnou. Navíc je u každého zákroku lékaře vyžadován informovaný souhlas pacienta, jemuž má předcházet poučení pacienta o zákroku. V rámci tohoto poučení by Vás měl lékař také informovat o možných alternativách zákroku a o tom, že za daný úkon budete doplácet (například v případě nadstandardní péče). Na základě tohoto poučení se potom můžete rozhodnout, zda zákrok podstoupíte či nikoliv. U drobných zákroků však není vyžadován písemný informovaný souhlas. Za souhlas je považováno i to, že pacient zákrok bez výhrad podstoupí. Bude proto poměrně složité lékaři jeho pochybení dokazovat. Doporučujeme tedy v budoucnu trvat na tom, aby Vás lékař o plánovaném zákroku včetně případného doplatku za něj předem poučil.

Pokud máte podezření, že lékař neoprávněně vybírá regulační poplatky nebo požaduje platby za úkony, které jsou hrazené zdravotní pojišťovnou, máte také právo podat na tohoto lékaře stížnost ke zdravotní pojišťovně, případně také k registrovateli (nestátního lékařského zařízení) nebo ke zřizovateli (státního zařízení). Postup pro podávání stížností naleznete na našich webových stránkách zde.

Vaše Férová nemocnice

20.5.2010

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS