Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Placení za pohotovost v objednaný čas
Dobrý den,
má žena byla objednána na sobotu na vyšetření a chtěli po ní 90 Kč s tím, že se jedná pohotovost. Údajně i za monitory před porodem, na které ženy chodí v sobotu, se 90 Kč hradí. Pokud je člověk objednán, tak by snad hradit regulační pohotovostní poplatek neměl, ne? Jak se bránit?
Libor
Odpověď:
Dobrý den,
Váš dotaz míří na placení regulačního poplatku za pohotovost. Nejprve je potřeba vymezit, v jakých případech se o jedná o pohotovostní služby.
Z §16a zákona o veřejném zdravotním pojištění vyplývá, že pojištěnec má povinnost uhradit poskytovateli regulační poplatek ve výši 90 Kč za využití lékařské pohotovostní služby nebo pohotovostní služby v oboru zubního lékařství. Pokud se tedy na ošetření dostavíte v době pohotovosti, pak máte zákonnou povinnost regulační poplatek ve výši 90 Kč zaplatit.
Zákon o zdravotních službách v §110 odst. 2 uvádí, že pohotovostní službou se rozumí ambulantní péče poskytovaná pacientům v případech náhlé změny zdravotního stavu nebo zhoršení průběhu onemocnění, a to v době mimo pravidelné ordinační hodiny. Je to právě poskytovatel, kdo má povinnost vymezit provozní a ordinační dobu, a tyto údaje umístit tak, aby byly pacientům přístupné.
V případě, kdy se nejedná o uvedené, tedy o náhlé změny zdravotního stavu nebo zhoršení průběhu nemoci, pak by Vás měl lékař objednat na vyšetření v rámci své pravidelné ordinační doby. Pohotovostní služba totiž není určena pro běžné vyšetřování nebo léčebné výkony, které je možno provést v pravidelné ordinační době. Pokud Vás lékař odmítá objednat v době, kdy má pravidelné ordinační hodiny, pak se můžete obrátit se stížností na svou zdravotní pojišťovnu, dále můžete podat stížnost k poskytovateli zdravotních služeb (tedy přímo k lékaři nebo vedoucímu zdravotnického zařízení), stížnost je také možné podat k České lékařské komoře. Více o podávání stížnosti naleznete na našich internetových stránkách v sekci řešení sporů zde.
10.5.2017