Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Placení za pohotovost v objednaný čas

Dobrý den,

má žena byla objednána na sobotu na vyšetření a chtěli po ní 90 Kč s tím, že se jedná pohotovost. Údajně i za monitory před porodem, na které ženy chodí v sobotu, se 90 Kč hradí. Pokud je člověk objednán, tak by snad hradit regulační pohotovostní poplatek neměl, ne? Jak se bránit?
 

Libor

Odpověď:

Dobrý den,

Váš dotaz míří na placení regulačního poplatku za pohotovost. Nejprve je potřeba vymezit, v jakých případech se o jedná o pohotovostní služby. 

Z §16a zákona o veřejném zdravotním pojištění vyplývá, že pojištěnec má povinnost uhradit poskytovateli regulační poplatek ve výši 90 Kč za využití lékařské pohotovostní služby nebo pohotovostní služby v oboru zubního lékařství. Pokud se tedy na ošetření dostavíte v době pohotovosti, pak máte zákonnou povinnost regulační poplatek ve výši 90 Kč zaplatit.

Zákon o zdravotních službách v §110 odst. 2 uvádí, že pohotovostní službou se rozumí ambulantní péče poskytovaná pacientům v případech náhlé změny zdravotního stavu nebo zhoršení průběhu onemocnění, a to v době mimo pravidelné ordinační hodiny. Je to právě poskytovatel, kdo má povinnost vymezit provozní a ordinační dobu, a tyto údaje umístit tak, aby byly pacientům přístupné.  

V případě, kdy se nejedná o uvedené, tedy o náhlé změny zdravotního stavu nebo zhoršení průběhu nemoci, pak by Vás měl lékař objednat na vyšetření v rámci své pravidelné ordinační doby. Pohotovostní služba totiž není určena pro běžné vyšetřování nebo léčebné výkony, které je možno provést v pravidelné ordinační době. Pokud Vás lékař odmítá objednat v době, kdy má pravidelné ordinační hodiny, pak se můžete obrátit se stížností na svou zdravotní pojišťovnu, dále můžete podat stížnost k poskytovateli zdravotních služeb (tedy přímo k lékaři nebo vedoucímu zdravotnického zařízení), stížnost je také možné podat k České lékařské komoře. Více o podávání stížnosti naleznete na našich internetových stránkách v sekci řešení sporů zde

S podzravem,
Vaše Férová nemocnice.

10.5.2017

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS