Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Hybridní zubní nahrada
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, jak funguje hybridní zubní náhrada spodní čelisti. Má matka si je nechala dělat v roce 2016. Zaplatila přes 20 000 Kč, ale od začátku jí to moc nedrželo.
Podle zubařky je to normální, že je tam nějaká vůle. Podle ní je i normální, že při kousání rohlíku i při mluvení se náhrada zvedá.
Náhrada se jí ale začala uvolňovat tak, že musela používat koregu. Jednou ji to opravili, ale byla to dočasná oprava.
Poté po úplném uvolnění a vypadnutí jednoho zubů z náhrady, to znovu opravili (únor 2018) ale pouze po uhrazení 2500 Kč. To vše se odehrává v průběhu necelých 2 let.
Je možné, aby hybridní náhrada za více než 20 000 Kč takto fungovala? Je normální, že u hybridní náhrady pacient používá koregu?
Zubařka se k tomu staví tak, že se s tím už nedá nic dělat a je to tak jak to je. Stále se nás snaží přesvědčit, že je to normální (proto to má matka bohužel nereklamovala).
Je její postoj k tomuto oprávněný? Může matka náhradu reklamovat pokud uběhnou více než 2 roky? Momentálně po opravě to drží, ale obáváme se, že je to zase dočasně a mezitím prošvihneme dvouletou záruční dobu. Pokud po 2 letech nemůže náhradu reklamovat, lze reklamovat alespoň její opravu z února 2018? Šla by náhrada reklamovat, i když by už k té stejně zubařce nechodila?
Děkuji předem za odpověď.
Anezka
Odpověď:
Dobrý den,
v tom ohledu, jak má správně fungovat hybridní zubní náhrada, Vám bohužel neodpovíme. Je to otázka medicínsko-technického charakteru a my se zabýváme spíše právním poradenstvím. Pokud budete chtít odpověď na otázku týkající se fungování náhrady, budete se muset zeptat zubního specialisty.
Postoj Vaší lékařky je její odborný názor, se kterým se nutně nemusíte ztotožnit, nicméně lékařka má na něj právo. Můžete si vyžádat vyjádření dalšího zubaře, který se Vám k Vašemu problému vyjádří z odborného pohledu. Pokud by jeho názor byl odlišný, můžete s ním konfrontovat svou zubařku potažmo ho použít v reklamačním procesu.
Co se týče samotné reklamace tak u ní se bude postupovat jako reklamace o dílo podle § 2615 a následující občanského zákoníku. Vady je nutné vytknout bez zbytečného odkladu od chvíle, kdy se poprvé projevily. Občanský zákoník sice operuje se lhůtou dvou let, ale tato lhůta slouží jako hraniční určovatel do kdy nejpozději můžete podat reklamační nárok. Po dvou letech tedy nelze podat reklamaci.
Co se týče Vašeho dotazu na to, zda-li je možné reklamovat zubní náhradu, i když nebudete pacientka dané zubařky, pak ano, budete moci. Nicméně opravu provede Vaše původní zubařka. Bohužel nejde opravu provést tak, aby ji uskutečnil jiný lékař a Vy byste například vaší původní zubařce poslala vyúčtování.
Pokud by jste tedy teď chtěla reklamovat zubní náhradu vaší matky, zubařka by pravděpodobně namítla, že k reklamaci došlo opožděně.
Reklamace opravy náhrady je možná. Oprava se bere jako nová smlouva o dílo. Tedy opět máte reklamační lhůtu dvou let, nicméně vadu musíte oznámit neprodleně po tom, co se o ní dozvíte.
Tedy pokud bych měl odpovědět na váš dotaz přímo, můžete reklamovat opravu provedenou v únoru 2018. Samozřejmě se splněním výše uvedených podmínek, tedy oznámení vad bez zbytečného odkladu, kdy se projeví ,nejpozději však do dvou let od provedení opravy.
S pozdravem
Vaše Férová nemocnice
21.3.2018