Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

doplatek za plombu

Dobrý den, chodím k jedné mladé zubařce, se kterou jsem docela i spokojená až na to že mi od ní 3x krát vypadla plomba ze stejného zubu. Při předposlední návštěvě mi opravovala dva zuby, za které pak chtěla 1800. Dnes jsem u ní byla znovu s tím aby mi opravila plombu (opět vypadla), za kterou jsem nic neplatila. Dneska mi ale volala, že v předposlední návštěvě, když mi davali plombu, že ten zub byl větší a nějaká jejich nadřízená to vypočetla tak, že musím doplatit ještě 600 kč. Je to normální jednání (nemám problém to zaplatit)? nikdy jsem se s ničím takovým nesetkala, tak netuším zda jim jen nechybí peníze na zaplacení něčeho nebo se skutečně jedná o běžný postup a zubař tak zpětně skutečně může požadovat doplacení plomby. Děkuji

sisi

Odpověď:

Dobrý den,

Váš dotaz se týká plateb u zubního lékaře. V případě stomatologických výkonů rozlišujeme výkony plně hrazené z veřejného zdravotního pojištění a tzv. výkony nadstandartní. Výkony hrazené z veřejného zdravotního pojištění uhradí v plné výši Vaše zdravotní pojišťovna a lékař za ně nemůže požadovat po pacientovi žádný doplatek. Co všechno patří mezi plně hrazené výkony naleznete v úhradové vyhlášce (jedná se např. o preventivní prohlídky, odstranění zubního kamene, extrakci zubu, rentgenová vyšetření nebo amalgámové plomby ve standartním rozsahu). Rozsah hrazené péče se může lišit ale také tím, zda má lékař s Vaší zdravotní pojišťovnou smlouvu nebo nikoliv. V případě nesmluvního vztahu si veškeré úkony hradí pacient sám.

Také nadstandartní výkony si hradí v plné výši sám pacient. Je však povinností lékaře obeznámit pacienta s tím, jaký výkon se chystá provádět. Nejprve by měl pacientovi nabídnout standartní způsob ošetření (hrazeným ze zdravotního pojištění), a pak ho seznámit také s možnou alternativu vyžadující použitím nadstandartních materiálů (hrazenou pacientem). Pacient se tedy rozhodne, zda zvolí výkon hrazený ze zdravotního pojištění, nebo je ochoten si připlatit za nadstandartní služby.

Dle zákona o zdravotních službách je jedním z práv pacienta být informován o ceně poskytovaných služeb a způsobu jejich úhrady. To se týká služeb, které nejsou hrazeny ze zdravotního pojištění. Zákon uvádí, že pacient má být informován o poskytnutí služeb předem, tedy před provedením samotného výkonu. Jelikož si pacient hradí celý nadstandartní stomatologický výkon sám, musí s jeho provedením souhlasit. Kalkulace ceny pak vychází z individuálního ceníku dané stomatologické ordinace, který by měl být pacientovi před výkonem předložen k nahlédnutí. Povinností lékaře je také vystavit za provedený výkon pacientovi účet.

Pokud tak ve Vašem případě lékařka neučinila, porušila svou povinnost stanovenou zákonem o zdravotních službách. Lékařka se tak dle uvedeného zákona dopustila přestupku, za který jí může krajský úřad (který uděluje oprávnění k poskytování služeb) udělit pokutu až do výše 50 000 Kč.

Lékařka po Vás tedy nemůže požadovat platbu za výkon, s jehož provedením a cenou jste předem neodsouhlasila. Stejně tak nemůže požadovat ani dodatečné doplacení výkonu. Pokud Vás lékařka o platbě skutečně předem neinformovala a Vy jste s provedením hrazeného úkonu nesouhlasila, byla od Vás platba vybrána neoprávněně a máte nárok na její vrácení.

Nejprve bychom Vám doporučili se domluvit přímo s lékařkou, na tom že nechcete dodatečně vyčíslený poplatek hradit. Upozorněte jí na její povinnost informovat pacienty o platbách před provedením výkonu. Pokud nebudete úspěšná můžete na lékařku za tento postup podat stížnost – více o podávání stížností se dočtete na našich internetových stránkách zde. Stížnost se nejprve podává přímo k zubní lékařce. Pokud ta stížnosti nevyhoví, můžete se obrátit na správní orgán, který lékařce vydal oprávnění k poskytování zdravotních služeb (typicky se jedná o krajský úřad). Další možností je obrátit se také na Českou stomatologickou komoru, která ze zákona sdružuje všechny zubní lékaře v ČR.

Z výše uvedeného tedy vyplývá, že je na rozhodnutí pacienta, zda si zvolí stomatologický výkon hrazený ze zdravotního pojištění, nebo si připlatí za nadstandartní služby. Pokud se jedná o nadstandartní výkon, který si má pacient zaplatit sám, musí být pacient lékařem informován před jeho provedením. Lékař by měl předložit pacientovi ceník a stanovit kalkulaci daného výkonu. Až po souhlasu pacienta, může lékař přistoupit k provedení výkonu a následnému vystavení účtu. Neučiní-li tak poruší povinnosti stanovené zákonem a nemůže po pacientovi platbu požadovat.  

 

S pozdravem,

Vaše Férová nemocnice

19.10.2017

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS