Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
doplatek za plombu
sisi
Odpověď:
Dobrý den,
Váš dotaz se týká plateb u zubního lékaře. V případě stomatologických výkonů rozlišujeme výkony plně hrazené z veřejného zdravotního pojištění a tzv. výkony nadstandartní. Výkony hrazené z veřejného zdravotního pojištění uhradí v plné výši Vaše zdravotní pojišťovna a lékař za ně nemůže požadovat po pacientovi žádný doplatek. Co všechno patří mezi plně hrazené výkony naleznete v úhradové vyhlášce (jedná se např. o preventivní prohlídky, odstranění zubního kamene, extrakci zubu, rentgenová vyšetření nebo amalgámové plomby ve standartním rozsahu). Rozsah hrazené péče se může lišit ale také tím, zda má lékař s Vaší zdravotní pojišťovnou smlouvu nebo nikoliv. V případě nesmluvního vztahu si veškeré úkony hradí pacient sám.
Také nadstandartní výkony si hradí v plné výši sám pacient. Je však povinností lékaře obeznámit pacienta s tím, jaký výkon se chystá provádět. Nejprve by měl pacientovi nabídnout standartní způsob ošetření (hrazeným ze zdravotního pojištění), a pak ho seznámit také s možnou alternativu vyžadující použitím nadstandartních materiálů (hrazenou pacientem). Pacient se tedy rozhodne, zda zvolí výkon hrazený ze zdravotního pojištění, nebo je ochoten si připlatit za nadstandartní služby.
Dle zákona o zdravotních službách je jedním z práv pacienta být informován o ceně poskytovaných služeb a způsobu jejich úhrady. To se týká služeb, které nejsou hrazeny ze zdravotního pojištění. Zákon uvádí, že pacient má být informován o poskytnutí služeb předem, tedy před provedením samotného výkonu. Jelikož si pacient hradí celý nadstandartní stomatologický výkon sám, musí s jeho provedením souhlasit. Kalkulace ceny pak vychází z individuálního ceníku dané stomatologické ordinace, který by měl být pacientovi před výkonem předložen k nahlédnutí. Povinností lékaře je také vystavit za provedený výkon pacientovi účet.
Pokud tak ve Vašem případě lékařka neučinila, porušila svou povinnost stanovenou zákonem o zdravotních službách. Lékařka se tak dle uvedeného zákona dopustila přestupku, za který jí může krajský úřad (který uděluje oprávnění k poskytování služeb) udělit pokutu až do výše 50 000 Kč.
Lékařka po Vás tedy nemůže požadovat platbu za výkon, s jehož provedením a cenou jste předem neodsouhlasila. Stejně tak nemůže požadovat ani dodatečné doplacení výkonu. Pokud Vás lékařka o platbě skutečně předem neinformovala a Vy jste s provedením hrazeného úkonu nesouhlasila, byla od Vás platba vybrána neoprávněně a máte nárok na její vrácení.
Nejprve bychom Vám doporučili se domluvit přímo s lékařkou, na tom že nechcete dodatečně vyčíslený poplatek hradit. Upozorněte jí na její povinnost informovat pacienty o platbách před provedením výkonu. Pokud nebudete úspěšná můžete na lékařku za tento postup podat stížnost – více o podávání stížností se dočtete na našich internetových stránkách zde. Stížnost se nejprve podává přímo k zubní lékařce. Pokud ta stížnosti nevyhoví, můžete se obrátit na správní orgán, který lékařce vydal oprávnění k poskytování zdravotních služeb (typicky se jedná o krajský úřad). Další možností je obrátit se také na Českou stomatologickou komoru, která ze zákona sdružuje všechny zubní lékaře v ČR.
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že je na rozhodnutí pacienta, zda si zvolí stomatologický výkon hrazený ze zdravotního pojištění, nebo si připlatí za nadstandartní služby. Pokud se jedná o nadstandartní výkon, který si má pacient zaplatit sám, musí být pacient lékařem informován před jeho provedením. Lékař by měl předložit pacientovi ceník a stanovit kalkulaci daného výkonu. Až po souhlasu pacienta, může lékař přistoupit k provedení výkonu a následnému vystavení účtu. Neučiní-li tak poruší povinnosti stanovené zákonem a nemůže po pacientovi platbu požadovat.
S pozdravem,
Vaše Férová nemocnice
19.10.2017