Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Doba pro vyřízení reklamace plomby

Dobrý den,
ráda bych se zeptala, jaká je doba pro vyřízení reklamace při vypadnutí plomby? Zubař má na reklamaci taky 30 dní? Pokud mi opakovaně plomba po zákroku do čtyř dnů vypadává, můžu takto chodit bez plomby i několik měsíců.
Děkuji za odpověď a přeji hezký den.
 

KUDR

Odpověď:

Dobrý den,

v daném případě byla mezi Vámi a lékařem uzavřena smlouva o dílo. Lékař proto odpovídá za vady díla a vy máte právo plombu v záruční lhůtě reklamovat.

Vaše nároky se však mohou lišit dle toho, kdy byla plomba provedena. Jestliže Vám lékař plombu zhotovil již před začátkem tohoto roku, tedy nejpozději 31. 12. 2013, řídí se reklamace starým občanským zákoníkem. V tomto případě je reklamační doba 6 měsíců. Jestliže se jedná o vypadnutou plombu, která je neodstranitelnou vadou, máte právo odstoupit od smlouvy a požadovat své peníze zpět. V praxi se situace řeší bezplatnou náhradou vypadnuté plomby za novou. Lékař však není povinen plombu zhotovit v určité lhůtě. Peníze totiž můžete teoreticky požadovat nazpět okamžitě, lékař ovšem potom není vázán lhůtou k vytvoření plomby nové. Záleží potom tedy na tom, kdy Vás dle zatížení ordinace lékař objedná.  

Jestliže byla plomba zhotovena již tento rok, řídí se reklamace ustanoveními nového občanského zákoníku, který nabyl účinnosti 1. 1. 2014.  Dle něj si můžete ihned při oznámení vady lékaři sama zvolit způsob reklamace. Můžete požadovat odstranění vady dodáním nové plomby. Můžete však také rovnou požadovat odstoupení od smlouvy a vrácení peněz. Toto právo volby ovšem musíte uplatnit ihned při oznámení vady. 

Jestliže nastane první možnost a rozhodnete se pro odstranění vady dodáním nové plomby, musí lékař vadu odstranit skutečně do 30 dní. Pokud by lékař do této lhůty vadu neodstranil, měla byste možnost odstoupit od smlouvy a požadovat peníze zpět. Stejně tak můžete odstoupit od smlouvy v případě, že plomba opakovaně vypadává. V takovém případě totiž nemůžete věc řádně používat kvůli opakovanému výskytu vady po opravě. 

Pokud se ve Vašem případě jedná o dlouhodobou nespokojenost se svým lékařem, připomínáme, že máte jako pacient  právo změnit svého lékaře. V případě zubního lékaře můžete toto právo uplatnit jednou za tři měsíce. 

Vaše Férová nemocnice 

 

 

20.2.2014

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS